Finnlinesin liikevaihto putosi mutta tulos parani selvästi
Finnlines-konsernin tammi–kesäkuun liikevaihto oli 351,9 (358,0) miljoonaa euroa. Raportointikauden tulos oli 36,3 (24,2) miljoonaa euroa.
– Ensimmäiset kuusi kuukautta osoittavat, että vuonna 2024 laadittu viimeisin laivaston kehittämissuunnitelma on toimiva. Rahtimarkkina ei vieläkään osoita elpymisen merkkejä, mutta roro-laivastomme uudelleenjärjestely ja matkustajaliikenteeseen tehdyt investointimme alkavat tehota. Tämä, yhdessä velkojen vähentämisen ja korkojen laskun kanssa, selittää merkittävän tulosparannuksen, sanoo
toimitusjohtaja Thomas Doepel tiedotteessa.
Raportointikautena Finnlines kuljetti 399 000 lastiyksikköä, 37 000 autoa ja 584 000 tonnia rahtia, jota ei voida määritellä yksiköissä.
– Laivoillamme kulki kaikkiaan 439 000 kuljettajaa ja yksityistä matkustajaa.
Kahden viime vuosikymmenen aikana Finnlines on tilannut tai hankkinut yhteensä kaksikymmentä alusta ja tehnyt investointeja lähes kahden miljardin euron arvosta. Finnlines ilmoitti huhtikuussa uudesta investointiohjelmasta, joka sisältää kolme uutta metanolikäyttöistä ro-pax-alusta. Alukset liikennöivät Suomen ja Saksan väliselle reitille vuosina 2028–29.
– Näillä investoinneilla on keskeinen rooli tavoitteessamme saavuttaa nettonollapäästöt.
Finnlines juhlisti huhtikuussa Malmön (Ruotsi) ja Świnoujścien (Puola) välisen rahti- ja matkustajalinjan yksivuotisjuhlaa. Ruotsin ja Puolan välisen kaupallisen reitin avaamisen lisäksi Finnlines ilmoitti kesäkuussa laajentavansa Pohjanmeren reittiverkostoaan lisäämällä viikoittaisen lähdön Puolan Gdynian satamasta.
– Linja tarjoaa asiakkaille kustannustehokkaan ja käytännöllisen vaihtoehdon maantieliikenteelle Puolasta Belgiaan, Ranskaan, Iso-Britanniaan ja Espanjaan suuntautuville ja sieltä lähteville tavarakuljetuksille. Lisäksi linja mahdollistaa Puolasta suoran yhteyden Grimaldi-konsernin maailmanlaajuiseen verkostoon, tarjoten yhteyksiä Kaukoitään, Lähi-itään, Välimeren alueelle, Länsi-Afrikkaan ja Yhdysvaltojen itärannikolle. Finnlines on yhdistänyt Suomen nopeasti kasvavaan Puolan markkinaan jo 30 vuoden ajan, ja nyt se voi tarjota suoria palveluja Puolasta myös Ruotsiin ja muihin tärkeisiin Euroopan maihin.
Finnlines on osa italialaista Grimaldi-konsernia.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)