Raisio Oyj:n liikevaihto laski, kannattavuus parani
Raisio Oyj:n liikevaihto oli huhti–kesäkuussa 54,5 (57,3) miljoonaa euroa, jossa oli laskua 4,8 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 10,2 (9,9) miljoonaa euroa, mikä on 18,7 (17,2) prosenttia liikevaihdosta. Käyttökate oli 9,6 (9,2) miljoonaa euroa, mikä on 17,6 (16,1) prosenttia liikevaihdosta.
Vertailukelpoinen liiketulos oli 7,9 (7,4) miljoonaa euroa, mikä on 14,5 (13,0) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos oli 7,3 (6,8) miljoonaa euroa, mikä on 13,3 (11,9) prosenttia liikevaihdosta.
Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 7,2 (7,7) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake. Osakekohtainen tulos oli 0,04 (0,04) euroa/osake.
Käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,2) miljoonaa euroa liiketoiminnan uudelleenjärjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden käyttökate ja liiketulos sisältävät myös 0,5 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja.
Konsernin liikevaihto oli tammi–kesäkuussa 112,4 (112,8) miljoonaa euroa, jossa on laskua 0,4 prosenttia. Vertailukelpoinen käyttökate oli 18,7 (16,7) miljoonaa euroa, mikä on 16,7 (14,8) prosenttia liikevaihdosta.
Käyttökate oli 18,1 (15,4) miljoonaa euroa, mikä on 16,1 (13,6) prosenttia liikevaihdosta.
Vertailukelpoinen liiketulos oli 14,0 (11,7) miljoonaa euroa, mikä on 12,5 (10,4) prosenttia liikevaihdosta. Liiketulos oli 13,4 (10,4) miljoonaa euroa, mikä on 11,9 (9,2) prosenttia liikevaihdosta.
Konsernin jatkuvien liiketoimintojen rahavirta rahoituserien ja verojen jälkeen oli 14,8 (16,2) miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 11,6 (9,3) prosenttia ja sijoitetun pääoman tuotto (ROIC) oli 11,1 (8,3) prosenttia. Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,06) euroa/osake. Osakekohtainen tulos oli 0,07 (0,06) euroa/osake.
Katsauskauden käyttökate ja liiketulos sisältävät 0,6 (0,3) miljoonaa euroa liiketoiminnan uudelleen järjestelyyn liittyviä kuluja. Vertailukauden käyttökate ja liiketulos sisältävät myös 1,1 miljoonaa euroa liiketoiminnan laajentamiseen liittyviä kuluja.
Katsauskauden vertailukelpoinen käyttökate ja liiketulos sisältävät positiivisesti tulokseen vaikuttavan 0,3 miljoonan euron varauksen purun taannehtivasta viranomaismaksusta.
– Markkina on ollut hyvin kaksijakoinen. Kuluttajabrändien volyymit kehittyivät positiivisesti, kasvaen volyymissa 4,8 prosenttia ja myynnin arvossa 1,6 prosenttia, mutta teollisen myynnin puolella volyymit laskivat 12,9 prosenttia ja myynnin arvo 16,6 prosenttia. Kuluttajabrändien osuus koko liikevaihdostamme oli noin 70 prosenttia, joten teollisen myynnin merkittävä lasku näkyi koko konsernin liikevaihdon maltillisena laskuna raportointikaudella, toteaa toimitusjohtaja Pasi Flinkman tiedotteessa
– Toisen vuosineljänneksen suurin muutos oli uudelleenorganisoituminen liiketoiminta-alueisiin. Näin saimme luotua selkeät ja fokusoidut vastuut, pystymme allokoimaan resurssejamme paremmin strategian toteuttamiseen sekä parannamme kustannustehokkuuttamme. Liiketoiminta-alueille nimitettiin vastuulliset johtajat. Rakenteellista kasvua vauhdittamaan hallituksemme perusti erityisen yritysostovaliokunnan ja rekrytoimme uuden yritysostoista vastaavan johtajan.
Puolet konsernin liikevaihdosta tulee Suomen ulkopuolelta. Elovena-liiketoiminta käynnistyi huhtikuussa Espanjassa.
– Uuden strategiamme mukaisesti maantieteellinen laajentumisemme tapahtuu nyt useammalla valikoidulla markkinalla, joissa toimimme kevyemmällä, paikallisiin yhteistyökumppaneihin perustuvalla mallilla. Tämä lisää joustavuutta ja nopeutta sekä vähentää riskejämme. Samaan aikaan yksittäisen uuden markkinan avaamisen taloudellinen vaikutus jää lyhyellä aikavälillä pienemmäksi. Jatkamme laajentumismallimme kehittämistä, jotta saamme kasvustamme nopeampaa, resurssitehokkaampaa ja toistettavampaa.
– Positiivisesta tuloskehityksestä huolimatta emme voi olla tyytyväisiä toisen vuosineljänneksen myynnin kehitykseen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)