Purevan pidon puolesta – koeajossa Nissan X-Trail e-4rce N-Connecta 7ST ProPilot Pack
Nissan on uudistanut X-Trail -katumaasturinsa varsin mielenkiintoisella tavalla. Jo neljännesvuosisadan markkinoilla ollut X-Trail on tunnettu hyvästä nelivedostaan, mutta nyt sen luvataan olevan entistäkin parempi. Toteutustapaa voisi luonnehtia hyvinkin luovaksi.
Koejoon napattu Nissan X-Trail e-4rce edustaa malliston hintavampaa päätä. Jykevässä ja näyttävässä maasturissa on paikat seitsemälle, joskin kaksi lisäpaikkaa sijaitsevat auton tavaratilassa esiin kääntyvinä penkkeinä, joihin ei lapsia isompia matkustajia ole syytä komentaa istumaan. Mutta auton monikäyttöisyyttä ne kyllä lisäävät.
Auton sisätilat on modernisoitu isolla kädellä. N-Connecta-varustetaso sisältää suuren 12,3-tuumaisen NissanConnect-tietoviihdejärjestelmän kosketusnäytöllä, digitaalisen mittariston, Apple CarPlay -yhteyden ja handsfree-takaluukun. Myös tuulilasiin kuljettajan näkökenttään heijastuva HUD-näyttö on erittäin selkeä ja suunniteltu niin, että pidempikin kuski näkee sen kunnolla.
Mallin varsinainen ydin kuitenkin on täysin uudenlainen voimansiirto, jossa polttomoottori toimii pääasiassa generaattorina ladaten akkuja, joiden avulla auto liikkuu. Kyseessä on siis ”sähköautomaisen” pehmeä ja hiljainen ajokokemus bensiinin voimalla. Kaikkea sitä kokee, kun vanhaksi elää.
Aiemmissa malleissa neliveto oli mekaaninen, mutta nyt se on elektronisesti ohjattu, mikä parantaa auton pitoa ja vakautta. Ajossa tämä tuntuukin kourissa, sillä auto pysyy hiekkaisellakin alustalla erittäin hyvin näpeissä nopeammissakin ratinkäänteissä.
Autossa on myös laaja valikoima turvallisuusominaisuuksia, kuten älykäs hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tunnistuksella, kuolleen kulman varoitin ja risteävän liikenteen varoitus peruutettaessa.
Valmistaja ilmoittaa auton yhdistetyksi kulutukseksi reilut kuusi litraa satasella, joten ei tämä auto tietenkään kilpaile polttoainepihiydessä lataushybridien kanssa. Mutta se on hyvä esimerkki siitä, kuinka autonvalmistuksessakin voidaan ajatella asioita uudella tavalla. Polttomoottori ja sähkömoottorit jauhavat yhdessä yli 500 Nm:n väännön, joten raskaampia kuormia kiskovat osaavat suorituskykyä taatusti arvostaa.
Uusi X-trail tuo varteenotettavan vaihtoehdon heille, jotka etsivät katumaasturia, joka on maasturi muutenkin kuin ulkomuodoltaan.
Ominaisuudet
• Malli: X-Trail e-4rce
• Iskutilavuus (cm³): 1 497
• Teho: 213 hv
• Vääntö: 330 + 195 Nm
• 0–100 km/h: 7,2 s
• Huiput: 180 km/h
• Kulutus (yhd. WLTP):
6,6 l / 100 km
• CO² (yhd. WLTP): 150 g/km
• Hinta: alk. 52 427 €
Teemu P. Peltola