Viking Line paransi tulostaan vuoden toisella neljänneksellä
Viking Linen liikevaihto oli vuoden toisella kvartaalilla 128,4 miljoonaa euroa (125,9 miljoonaa euroa). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,2 miljoonaa euroa (0,2).
Liiketulos oli 6,9 miljoonaa euroa (6,2). Rahoitustuotot ja -kulut olivat -2,0 miljoonaa euroa (-4,3).
Tulos ennen veroja oli 4,8 miljoonaa euroa (1,8). Tulos verojen jälkeen oli 4,8 miljoonaa euroa (1,8).
Liikevaihto oli 215,8 puolivuotiskaudella miljoonaa euroa (219,1). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,6 miljoonaa euroa (0,6). Liiketulos oli -11,2 miljoonaa euroa (-4,3).
Rahoitustuotot ja -kulut olivat -6,0 miljoonaa euroa (-8,1). Tulos ennen veroja oli -17,2 miljoonaa euroa (-12,4).
Tulos verojen jälkeen oli -17,3 miljoonaa euroa (-12,5).
Investoinnit, pääasiassa Gabriellaan ja Viking XPRS:ään olivat 12,4 miljoonaa euroa (15,4 miljoonaa euroa pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlandiin).
Hallitus päätti kokouksessaan 14. elokuuta5, yhtiökokouksenantaman valtuutuksen perusteella, maksaa toisen osingon 50 senttiä osakkeelta, yhteensä 8,6 miljoonaa euroa.
– Vuoden toisen neljänneksen tuloskehitys oli vahvempaa kuin vastaavalla ajanjaksolla edellisenä vuonna. Tulosparannus vahvistui kaikilla vuosineljänneksen kuukausilla. Näin ollen odotuksemme tulosparannuksesta huhti–kesäkuussa toteutuivat, joskin edelleen vaatimattomalla tasolla. Kysynnän kehitys oli lievästi positiivista, mutta myönteinen kehitys siirtyi eteenpäin, kuten varoitettiin edellisessä osavuosikatsauksessa. Talouskehityksen heikkous liikennealueellamme pitää yllä kuluttajien varovaisuutta, toteaa toimitusjohtaja Jan Hanses tiedotteessa.
– Puolivuotistulokseen vaikuttivat yhä Gabriellan ja Viking XPRS:n telakoinnit, mutta odotamme tuloskehityksen edelleen vahvistuvan, jotta koko vuoden tulos olisi viime vuoden tasolla. Korkeasesongin kuukausien, heinä–elokuun, kysynnän ennustetaan olevan hyvää, kun taas syksyn näkymät ovat epävarmat. Vuoden 2025 ensimmäistä puoliskoa on leimannut suhteellisen raskas telakointiohjelma ja haastava markkinatilanne, joiden osalta toivomme muutosta kolmannella neljänneksellä.
Konserni harjoitti raportointikaudella matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä kokonaan omistamallaan sekä yhdellä yhteisomisteisella aluksella Itämeren pohjoisosassa ja Suomenlahdella.
Gabriella oli telakalla 1.–18. tammikuuta. Viking XPRS oli telakalla 18.1.– 6.2. Viking Cinderella korvasi sen Helsingistä Tallinnaan 21. tammikuuta–6. helmikuuta, minkä jälkeen palasi normaaliliikenteeseensä Helsinki–Maarianhamina–Tukholma. Birka Gotland, Viking Linen ja Gotlandsbolagetin yhdessä omistama alus, oli suunnitellulla liikennöintitauolla 6.–15. tammikuuta.
19. kesäkuuta–10. elokuuta. Gabriella ja Viking Cinderella pysähtyvät Tallinnaan normaaliliikenteessään reitillä Helsinki–Maarianhamina–Tukholma. Kesäkuussa nämä alukset tekivät myös useita risteilyjä Helsingistä Visbyyn.
Konsernin täysin omistamien alusten matkustajamäärä oli 2 003 861 (2 062 271). Konsernin markkinaosuus liikennealueella oli noin 31,6 prosenttia (33,0 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä oli 255 930 (139 062 ajalla 20. maaliskuuta–30. kesäkuuta 2024).
Matkustajamäärät laskivat verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon, mikä johtui telakoinneista ja alusten reittimuutoksista, jotka vaikuttivat vertailtavuuteen.
Suomen ja Ruotsin välillä matkustajamäärät kasvoivat korkeamman vuorotiheyden ansiosta, kun Cinderella liikennöi Helsinki–Maarianhamina–Tukholma-reittiä suurimman osan ajasta. Suomen ja Viron välinen liikenne oli vakaata. Viking Linen markkinaosuus Suomen ja Ruotsin välillä kasvoi 60,8 prosenttiin (59,7 %). Suomen ja Viron välillä markkinaosuus laski hieman, mikä johtui pääasiassa Viking XPRS:n telakoinnista alkuvuodesta.
Konsernin kokonaisrahtimäärä oli 71 324 yksikköä (66 385). Konsernin rahtimarkkinaosuus oli arviolta 19,5 prosenttia (16,8 %).
Henkilöautojen markkinaosuus oli noin 26,5 prosenttia (28,5 %).
Konsernin liikevaihto laski 1,5 prosenttia ja oli 215,8 miljoonaa euroa (219,1 miljoonaa euroa 1.1.–30.6.2024). Liiketulos oli tappiollinen 11,2 miljoonaa euroa (-4,3). Konsernin tulos ennen veroja oli tappiollinen 17,2 miljoonaa euroa (-12,4).
Heikentyminen verrattuna edellisvuoteen johtuu pääasiassa ensimmäisestä vuosineljänneksestä, jolloin kaksi alusta oli pois liikenteestä suunniteltujen telakointien vuoksi. Tämä vaikutti matkustajamääriin ja tuloihin negatiivisesti.
Matkustajatoiminnan tuotot vähenivät 2,3 prosenttia ja olivat 188,0 miljoonaa euroa (192,3), kun taas rahtitoiminnan tuotot kasvoivat 6,1 prosenttia ja oli 26,7 miljoonaa euroa (25,2) ja muut tuotot olivat 1,1 miljoonaa euroa (1,6). Myyntikate oli 169,7 miljoonaa euroa (170,4).
Käyttökustannukset kasvoivat 3,5 prosenttia ja olivat 165,8 miljoonaa euroa (160,2), josta päästöoikeuskustannukset olivat 2,7 miljoonaa euroa (1,6).
Konsernin liikevaihto kasvoi toisella neljänneksellä 2,0 prosenttia ja oli 128,4 miljoonaa euroa (125,9). Liiketulos oli 6,9 miljoonaa euroa (6,2). Liikevaihdon kasvuun toisella neljänneksellä vaikutti pääsiäisen sijoittuminen huhtikuulle, joka lisäsi matkustusta verrattuna edellisvuoteen, jolloin pääsiäinen oli maaliskuussa.
Matkustajatoiminnan tuotot kasvoivat 2,4 prosenttia ja oli 115,3 miljoonaa euroa (112,6), rahtitoiminnan tuotot olivat 12,6 miljoonaa euroa (12,5) ja muut tuotot 0,5 miljoonaa euroa (0,8). Myyntikate oli 100,9 miljoonaa euroa (98,7).
Käyttökustannukset kasvoivat 1,4 prosenttia ja olivat 86,3 miljoonaa euroa (85,1). Palkka- ja etuuskulut kasvoivat 4,8 prosenttia eli 1,5 miljoonaa euroa, kun taas muut liiketoiminnan kulut laskivat 0,7 prosenttia eli 0,3 miljoonaa euroa.
Konsernin investoinnit olivat tammi–kesäkuussa yhteensä 12,4 miljoonaa euroa (15,4). Investoinnit olivat 5,8 prosenttia liikevaihdosta (7,0 %).
Konsernin pitkäaikaiset korolliset velat olivat kesäkuun lopussa 112,0 miljoonaa euroa (133,1). Konsernin Viking Grace -aluksen rahoitukseen liittyvä luotto maksettiin kokonaisuudessaan takaisin tammikuussa.
Omavaraisuusaste oli 51,9 prosenttia (48,9 %).
Konsernin henkilöstön keskimääräinen määrä täysiaikaisina oli 2 375 (2 305), josta emoyhtiössä 1 946 (1 848). Maahenkilöstöä oli 453 (459) ja merihenkilöstöä 1 922 (1 846).
294 työntekijää (193) Viking Line Abp:n tytäryhtiöstä on ollut katsauskaudella vuokrattuna yhteisyritys Gotland Alandia Cruises AB:lle, joka harjoittaa risteilyliikennettä Birka Gotland -aluksella. Vuokrattu henkilöstö on ollut pääosin palveluhenkilöstöä.
Vertailukaudella Viking Cinderella liputettiin Ruotsin lipusta Suomen lipun alle.
Hallitus arvioi, että vuoden 2025 tulos ennen veroja tulee olemaan vuoden 2024 tasolla.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)