Naantalin Musiikkijuhlien aluetaloudelliset vaikutukset kasvussa
Naantalin Musiikkijuhlat toteutti kävijätutkimuksen 3.–14. kesäkuuta järjestetyn festivaalin yhteydessä. Kyselytutkimus kartoitti tyytyväisyyttä festivaaliohjelmistoon ja järjestelyihin, kävijäprofiilia ja uusien asiakkaiden määrää. 56 prosenttia vastanneista ilmoitti Naantalin Musiikkijuhlat pääsyyksi saapua Naantaliin. 27 prosenttia kuulijoista osallistui Musiikkijuhlille ensimmäistä kertaa. Festivaalin aluetaloudelliset vaikutukset ovat 1,7 miljoonaa euroa.
Naantalin Musiikkijuhlat on toteuttanut kävijätutkimuksen vuosina 2023 ja 2025. Tämän vuoden tutkimus osoittaa, että kuulijoiden tyytyväisyys festivaaliin on pysynyt korkealla tasolla. 98 prosenttia vastanneista antoi erinomaisen tai kiitettävän arvosanan festivaaliohjelmistolle ja taiteilijavalinnoille. Sama tulos saatiin vuonna 2023. Festivaalin järjestelyt saivat arvosanaksi 91 prosenttia kiitettävää ja erinomaista. 97 prosenttia vastanneista ilmoitti suosittelevansa Musiikkijuhlia ystävilleen tai yhteistyökumppaneilleen.
Kävijätutkimukseen vastasi 402 henkilöä. Vastanneista 27 prosenttia vieraili Naantalin Musiikkijuhlilla ensimmäistä kertaa. Vuoden 2023 vastaavassa tutkimuksessa uusia kävijöitä oli 21 prosenttia. 56 prosenttia konserttivieraista ilmoitti musiikkijuhlat pääsyyksi saapua Naantaliin.
Naantalin Musiikkijuhlien kävijätutkimuksen yhteydessä selvitettiin myös festivaalin aluetaloudellinen vaikutus. Festivaalilla vieraili 3.–14. kesäkuuta yli 8 500 kävijää. Kävijätutkimuksen perusteella asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Tämän lisäksi kerättiin tiedot festivaalin työllistämisvaikutuksista ja ostopalveluista sekä medianäkyvyyden arvo.
Kokonaistutkimuksen tuloksena Naantalin Musiikkijuhlien aluetaloudellinen on 1,7 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 teetettyyn selvitykseen verrattuna aluetaloudelliset kokonaisvaikutukset ovat kasvaneet noin 700 000 euroa. Asiakkaiden keskiviipymä Naantalissa oli 1,5 vuorokautta kesäkuussa.
– Olemme erittäin tyytyväisiä kävijätutkimuksen tuloksiin, jotka mielestäni osoittavat, että taiteellisen johtajamme Elina Vähälän suunnittelema laadukas ja monipuolinen ohjelmisto on löytänyt yleisönsä. Yleisömäärä on kasvussa kolmatta vuotta peräkkäin ja uusia kuulijoita festivaalille on saapunut kiitettävästi, toteaa Naantalin Musiikkijuhlien toimitusjohtaja Emma Anttila tiedotteessa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)