Suomalaiset palkitsevat itseään ruokaan panostamalla, matkustamalla ja liikkumalla – shoppailulla itseään hemmottelee vain joka neljäs
POP Pankin teettämän selvityksen mukaan suomalaiset ovat palkinneet itseään viimeisen puolen vuoden aikana panostamalla ruokaan (42 %), matkustamalla (33 %) tai liikkumalla (30 %). Shoppailemalla itseään on palkinnut noin 25 prosenttia vastaajista. Miehistä ja 45–54-vuotiaista noin joka neljäs ei ole palkinnut itseään. Aktiivisemmin itseään hemmottelevat naiset sekä 18–34-vuotiaat (ei ole palkinnut itseään 13 %, 10 %). Pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä kuntia yleisempää (ei ole palkinnut itseään 18 % vs. 25 %).
– Säästäminen on hyvin rationaalinen reaktio talouden viimeaikaisiin liikkeisiin, mutta itseensä satsaamisesta kannattaa pitää kiinni. Itsensä palkitseminen heijastuu omaan jaksamiseen, joka heijastuu taas työhyvinvointiin ja laajemmin taas yleiseen hyvinvointiin, toteaa johtaja Timo Hulkko POP Pankista tiedotteessa.
– Suomalainen luterilainen työkulttuuri on työkeskeistä ja viimeaikaiset uutiset talouden tilasta ovat voineet lisätä henkistä kuormitusta. On tärkeää huolehtia omasta jaksamisestaan ja löytää työlleen vastapainoa – on se sitten vaikka ruoanlaiton, matkustamisen tai liikunnan kautta.
Selvityksen POP Pankille teki Iro Research ajalla 16.–24. syyskuuta.
– Se, että vain joka neljäs hemmottelee itseään shoppailemalla, on mielenkiintoinen ilmiö. Tämä voi viitata taloudelliseen tilanteeseen, mutta se voi myös viitata kuluttajien arvojen muuttumiseen.
– Mielenkiintoista on myös, että tulotaso ei sinänsä vaikuttanut itsensä palkitsemisen rakenteeseen isossa kuvassa sen suuremmin. Se, että pääkaupunkiseudulla itsensä palkitseminen on pienempiä paikkakuntia yleisempää, voi selittyä sillä, että esimerkiksi ostopalvelumahdollisuuksia on isommilla paikkakunnilla enemmän. Tämä voi myös olla viite siitä, että työelämä voidaan kokea pääkaupunkiseudulla hektisemmäksi, jolloin itsensä palkitsemiselle voidaan kokea enemmän tarvetta.
Kyselyyn osallistui tuhat suomalaista. Otos on painotettu vastaamaan väestöä iän, sukupuolen, asuinpaikan ja maakunnan mukaan. Virhemarginaali on enintään 3,2 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)