Monitorissa on yksi ovi – ja monta tiskiä
Kauppatorin Monitorin nimellä tunnettu kansalaisten palvelupiste avattiin KOP-kolmioon syyskuussa 2020. Monitori syntyi, kun Turun kaupunki ja Kela löivät palvelunsa fiksusti yhden ja saman katon alle. Sittemmin remmiin liittyi myös Varsinais-Suomen hyvinvointialue.
Kun seuraa hetken aikaa Monitorin kuhinaa, on helppo huomata, että tällaiselle matalan kynnyksen palvelupisteelle on todellakin kysyntää. Ihmisiä askarruttavat ongelmat ratkaistaan soljuvasti, kun asiakasneuvojat pistävät parastaan. Yhteistiloista hyötyvät varsinkin ne asiakkaat, jotka tarvitsevat elämässään useamman eri viranomaisen tukea samaan aikaan.
Monitorin asiakkaita palvellaan ihan kasvotusten, mutta sen lisäksi myös puhelimitse tai chatin kautta. Asiakkaat pääsevät asioimaan verkossa maksuttoman digituen rohkaisemana. Digituki ohjaa ja opettaa usein esimerkiksi ikääntyneitä kansalaisia käyttämään vaikkapa Kelan tai kaupungin palveluita. He saavat Monitorissa saa suoraa neuvontaa sekä yleistä tietoa erilaisista kaupungin tukimuodoista. Kaupungin asiakasneuvojat opastavat kädestä pitäen, kuinka hakea esimerkiksi kotihoito-, kuljetus-, siivous- tai ruokapalveluita. Palveluohjaajan voi neuvotella myös kotikäynnille.
Kaupungin verkkopalvelut voivat tuntua monen mielestä hiukan monimutkaisilta ja ne pitävätkin sisällään melkoisen repertuaarin erilaisia palveluita. Palveluneuvojat auttavat löytämään, miten voi ilmoittautua työväenopiston kielikurssille, tai missä saa ladattua Föli-kortin tai seniorirannekkeen.
Myös lasten päivähoitopaikan tekniseen hakuprosessiin voi pyytää apua. Jopa kaupungin eri tahojen laskuja voi maksella paikan päällä. Kaikki edellä mainitut palvelut löytyvät siis verkosta, mutta niistä voi suoriutua taustatuen avulla.
International House Turku palvelee puolestaan ulkomaalaistaustaisia ihmisiä ja tietysti useilla eri kielillä. Kaiken kukkuraksi Monitorista löytyy myös kaupungin matkailuneuvonta, joten samasta ovesta astelevat niin kaupunkilaiset, kuin turistitkin.
Kauppatorin Monitorin asiointipalvelu on avoinna arkisin kello 9–18. Perjantaisin ovet sulkeutuvat jo kello 16.
Iltapäivän puolella kannattaa muutenkin olla hyvissä ajoin liikenteessä, sillä asiointipalvelun vuoronumerolaite lopettaa hommat jo puoli tuntia ennen sulkeutumisaikaa.
Monitorin kotisivuilta löytyy varsin osuva kattaus valmiiksi pureskeltuja kysymyksiä vastauksineen.
Heikki Möttönen