Kylän isoin tykki – koeajossa Smart #5 Brabus
Olipa kerran 1990-luvun loppu, jolloin Daimler-Benzin enimmäkseen omistama Micro Compact Car toi markkinoille nelipyöräisen huumoripöntön nimeltä Smart City-Coupé, jota ei voinut katsoa huutonauramatta. Sähköautot olivat kaukaista tulevaisuutta, eivätkä auton pienuus tai polttoainetaloudellisuuskaan olleet kuumaa kamaa automarkkinoilla. Kaksipaikkainen pärinämuna sai sittemmin nimen Smart Fortwo, mutta suurta hittiä siitä ei tullut. Yritys jäi Daimler-Benzin käsiin.
Käänne tapahtui vuonna 2017, kun Smart ilmoitti valmistavansa tulevaisuudessa yksistään sähköautoja. Pari vuotta myöhemmin saksalainen paiskasi kättä toisen autojätin, eli kiinalaisen Geelyn kanssa. Lopputuloksena syntyi yhteisyritys, joka päätti valloittaa maailman täyssähköautoillaan.
Smartit suunnitellaan yhteistyönä ja ne valmistetaan Kiinassa. Malleja on kolme, jotka on nimetty nuorisolaistenkin suuhun sopivalla tavalla #1, #3 ja #5.
Koeajoon saimme malliston lippulaivan, Smart #5 Brabusin. Kyseessä on massiivisen kokoinen nelivetoinen sähkömaasturi, jossa ei ole säästelty oikeastaan missään. On näköä, kokoa, tilaa, vääntöä ja ennen kaikkea – tolkuttoman eläimellisesti tehoa.
Autossa sisällä on kerrankin tilaa vaikka muille jakaa, niin edessä kuin takana. Kojelaudassa on kaksi suurta kosketusnäyttöä, joista oikeanpuolimmaisen voi pyhittää yksinomaan hanttimiehen henkilökohtaiseksi viihdekeskukseksi. Ohjauspyörän takana on kolmas toimintonäyttö, joka näyttää lähimpien autojen ja kohteiden reaaliaikaisen sijainnin ja lisäksi on tuulilasinäyttö, johon saa heijastettua navigaagttorinkin ymmärrettävästi.
Ennen liikkeellelähtöä tulee mieleen, että mitäköhän tässä autossa ei ole.
Ajon aikana olo on kerrassaan hämmentynyt. Ajomukavuus on erittäin miellyttävä, on alla sitten asfaltti tai hieman kuoppaisempi soratie. Häkellyttävintä on aivan tajuton suorituskyky. 646 hevosvoimaa sinkoavat möhkäleen nollasta sataan alta neljän sekunnin ja vääntöä on niin, että sillä vetäisi letkassa koko suvun asuntovaunut.
Käy väistämättä mielessä, miksi autoon on ylipäätään tällaiset hirviötehot ahdettu. Reilun 60 000 euron hintaisena Brabus jättää taakseen tuplasti kalliimmatkin sähkötykit.
Moitetta auto on saanut siitä, että kovimmissa nopeuksissa ajotuntuma on epävakaa. Näin saattaa ollakin, mutta Suomen tieliikennelaki estää kokeilemasta asiaa.
Kiinalaiset ovat tulleet ryminällä tehokkaimpien sähköautojen markkinoille ja Brabuskin on osa trendiä.
Auton kulutus näyttää ajon aikana pysyvän ilmotetuissa lukemissa, eli noin 20 kilowattitunnin paikkeilla. Ehdottomana valttikorttina on myös supernopea 400 kW:n DC-pikalatausnopeus, joka pumppaa akun kymmenestä prosentista 80 prosenttiin alle 20 minuutissa.
Smart #5 Brabus ja mallin muutkin versiot ovat tämän hetken sähköautotarjonnassa omassa luokassaan. Tässä hinta-, teho- ja kokoluokassa ei kilpailijoita toistaiseksi ole.
• Malli: Smart #5 Brabus
• Teho: 646 hv
• Kiihtyvyys 0–100 km/h: 3,8 s
• Vääntö: 710 Nm
• Huippunopeus: 210 km/h
• Akun kapasiteetti: 94 kWh
• ↓Kulutus (WLTP yhd.): 19,9 kWh /100 km
• Toimintamatka (WLTP yhd.): 540 km
• Hinta: alkaen 61 990 €
Teemu P. Peltola