Kolme teoskokonaisuutta Nelli Palomäen tuotannosta Turun taidemuseossa
Nelli Palomäen näyttely Otteita on esillä Turun taidemuseo 3.10.–18.1. Avajaiset ovat torstaina 2. lokakuuta. Näyttelyn avaa esseisti Antti Nylén.
Valokuvataiteilija Nelli Palomäki tunnetaan niin Suomessa kuin kansainvälisesti maagisen ajattomista ja koskettavista muotokuvistaan. Hänen työskentelynsä keskiössä ovat ihmisen suhde toiseen samankaltaiseen, perheen tai perheenkaltaisen yhteisön teema sekä inhimillinen tarve rakentaa ja tarjota fyysistä, henkistä ja hengellistä suojaa. Viime vuosina Palomäki on siirtynyt lasten ja nuorten muotokuvista aikuisten kuvaamiseen vaalien edelleen kuvaajan ja kuvattavan hiljaista ja herkkää vuorovaikutusta. Teokset ovat syntyneet vähitellen syvenevässä suhteessa taiteilijalle usein vieraan ihmisen kanssa. Ne haastavat pohtimaan, kuinka paljon muotokuva voi lopulta kertoa kuvattavasta, ja miltä osin kuva on taiteilijan ohjaama ja samanaikaisesti ehkä muotokuva tekijästä itsestään.
Analogisen valokuvan syntyprosessista ja sen suhteesta vuodenkiertoon ja pimeyteen kiinnostunut Palomäki työskentelee nykyisin hitaalla, ison koon filmikameralla ja vedostaa kuvat perinteisin menetelmin hopeagelatiinivedoksina. Pimiötyöskentely vaatii kärsivällisyyttä, sillä tarkkuutta vaativia työvaiheita on monia. Taiteilija kuvaa itseään kaaoksen ja kontrollin välimaastossa painivaksi tekijäksi, jonka suhde valokuvaan on pakkomielteinen.
Turun taidemuseossa Palomäen tuotannosta nähdään kolme teoskokonaisuutta. Shared (2016–24) tarkentaa sisaruuteen; ihmissuhteeseen, jota leimaa sekä samanlaisuus että erilaisuus. Valokuvissa toisiinsa tarttuvat ja kiinnittyvät sisarukset jakavat identiteetin, jota muokkaa yhteenkuuluvuus ja erillisyys. Speed of Dark (2020–24) on syntynyt kodin, perheen ja pimiön ympärille yleisesti vallinneiden olosuhteiden pakosta tiivistyneessä elämänpiirissä. Lasten kasvua ja puutarhan vuodenkiertoa kuvaava sarja pureutuu valokuvan ydinolemukseen: valon läsnä- ja poissaoloon sekä valokuvan kykyyn säilöä muistoja ja muovata muistiamme.
Kokonaisuuksista viimeisin, Turun taidemuseossa ensiesityksensä saava Portaat (2024–) on kuvattu Valamon luostarissa Heinävedellä ja jatkaa turvan ja suojan teemojen käsittelyä valokuvallisin keinoin. Nykyluostarin ja ikärakenteeltaan nuorentuneen veljestön arjessa kiinni olevat teokset ammentavat luostariperinteestä, ikonitaiteesta sekä kertomuksista ja teksteistä, jotka avautuvat taiteilijalle hiljalleen luostarissa vietettyjen jaksojen aikana. Portaat viittaa paitsi pyhittäjä Johannes Siinailaisen samannimiseen, vuodelta 600 olevaan teokseen, joka valottaa hengellisen kehityksen kolmeakymmentä askelmaa, myös yleisemmin ihmisen tarpeeseen kehittyä ja kulkea kohti kulloinkin valittua päämäärää.
Palomäki (s. 1981) asuu ja työskentelee Karkkilassa. Turun taideakatemian valokuvalinjalta sekä Aalto-yliopiston valokuvataiteen osastolta taiteen maisteriksi valmistuneen Palomäen teoksia on nähty lukuisissa näyttelyissä sekä Suomessa että ulkomailla. Palomäen tuorein julkaisu Shared (2024) voitti keväällä Vuoden valokuvataidekirja -palkinnon. Julkaisu on saatavana museokaupasta ja Antti Nylénin siihen kirjoittama essee Turun taidemuseon tuottama näyttely on toteutettu yhteistyössä pariisilaisen galerie Les filles du calvairen kanssa. Näyttelyä tukevat Museovirasto, Taiteen edistämiskeskus ja Suomen Kulttuurirahasto. Taiteilijan työskentelyä ovat tukeneet Koneen Säätiö ja Taiteen edistämiskeskus.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)