Junttapulla heräsi henkiin sadan vuoden takaa
Leipomo Salonen juhlii tänä vuonna 120-vuotista taivaltaan. Juhlan kunniaksi Salonen on tuonut täksi syksyksi tuotevalikoimaansa perinteisen Junttapullan, vaalean vehnäleivän, jonka kehitti aikanaan Leipomo Salosen perustaja Johanna Valtonen.
– Junttapulla on ihan ensimmäisiä tuotteita, joita leipomomme on aikanaan tehnyt. Se on ollut ihan yleisnimitys leivälle jossain vaiheessa. Jossain päin on puhuttu esimerkiksi maitojuntasta, mutta junttapulla on käsittääkseni ollut Turun seudulla tyypillinen nimitys vaalealle leivälle, kertoo Leipomo Salosen toimitusjohtaja, neljännen polven yrittäjä, Juha Salonen.
Leipomo Salonen halusi tuoda syksyn valikoimiin jonkin pitkästä historiasta muistuttavan erikoistuotteen. Lopulta valinta kallistui Junttapullaan melko vaivattomasti.
– Ajatus oli, että sen pitää olla sellainen tuote, joka on mahdollisimman kaukaa historiasta. Kun aletaan mennä tuonne sadan vuoden taakse, valikoima alkaa olla aika kapea. Junttapulla oli aikanaan meidän suosituin tuotteemme ja se oli myös pitkäaikainen tuote. Se oli valikoimissamme vielä 80-luvulla Maitojuntan nimellä, Salonen kertoo.
Aivan reilun sadan vuoden takaista leipää ei lähdetty toisintamaan. Aikanaan leipä tehtiin käsityönä. Tekninen kehitys tuo luonnostaankin omat reunaehtonsa leipään, vaikka vanha resepti olikin lähtökohtana Junttapullan paluulle.
– Hieman modernia twistiä tuotteeseen tuotiin. Tuote on hieman jopa pehmeämpi kuin aikanaan ja tuotantolinjastot ovat tänä päivänä vähän erilaisia, mikä vaikuttaa hiukan lopputulokseen.
Junttapulla on valikoimissa vain kuluvan syksyn. Leipomoiden tuotekehittely on jatkuvaa. Leipomo Salonen tuo markkinoille vuosittain kymmenkunta uutuustuotetta ja saman verran tuotteita valikoimasta myös poistuu.
– Meidän alallamme on oikeastaan kolme kautta vuodessa. Tuotekehittelyn puolella katsomme aika kauas tulevaan. Ensi vuoden osalta esimerkiksi kevät on ihan valmis ja kesä ja syksykin aika pitkälle valmiita.
Nykyisellään Leipomo Salosen liikevaihto on noin 26 miljoonaa euroa vuodessa. Pari vuotta sitten Salonen laajensi toimintaansa myös Pirkanmaalle ja nykyään toimintasäde kattaa koko eteläisen Suomen. Salosen tuotteita saa tällä hetkellä noin 1300 kauppaa. Salosen toiminta-alueella asuu noin 3,4 miljoonaa suomalaista, mutta ajatuksia kasvusta on edelleen.
– Haluamme saada kasvua edelleen, mutta mietitään, mikä on paras tapa saavuttaa se. Tuore ruokaleipä on Leipomo Salosen ydinaluetta, joten jakelu täytyy toteuttaa järkevästi.
Pirkanmaalle laajentuminen on Salosen mukaan alkanut hyvin.
– Meidän vahvat tuotteemme ovat toimineet siellä hyvin ja kaupat ovat todenneet, että niistä on tullut heille lisäarvoa.
Ilkka Lappi