Meri vetää, mutta auto yskii
Varsinais-Suomen elinkeinoelämä kulkee kahden vastakkaisen kehityskulun poluilla. Meriteollisuus vahvistaa asemaansa maakunnan talouden veturina, kun taas autoteollisuus on isoissa vaikeuksissa. Kokonaiskuva on silti toiveikas, koska lääketeollisuudellakin menee vahvasti, ja alueen monipuolinen elinkeinorakenne tarjoaa vakautta. Varsinais-Suomen alueelliset kehitysnäkymät ovat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys alueen nykytilasta sekä lähiajan näkymistä.
Meyer Turun telakalla eletään vahvaa kasvun aikaa. Yhdysvaltalaisen Royal Caribbeanin kanssa solmittu uusi risteilijätilaus ja vuoteen 2036 ulottuva yhteistyösopimus tuovat alueelle merkittäviä investointeja ja tuhansia henkilötyövuosia. Jokainen Icon-luokan alus vaatii valmistuakseen noin 13 000 henkilötyövuotta, ja telakan kehittämiseen suunnataan 150 miljoonan euron lisäpanostukset. Meriteollisuuden hyvä vire näkyy myös alihankintaketjuissa ja suunnittelutoimistoissa, kuten Elomaticilla ja Almaco Groupilla, jotka ovat saaneet merkittäviä jäänmurtajatilauksia Saksasta ja Kanadasta.
Myös puolustusteknologian puolella Varsinais-Suomi on vahvassa nousussa. Salolainen Marine Alutech on solminut merkittäviä toimitussopimuksia Ruotsin puolustusmateriaalivaraston kanssa, ja yrityksen tilauskanta on kasvanut lähes 200 miljoonaan euroon ja yritys on kasvamassa nopealla syklillä. Nato-jäsenyyden myötä avautuneet markkinat ovat tuoneet uutta dynamiikkaa koko merialan ympärille.
Toisaalta Uudessakaupungissa sijaitseva Valmet Automotive käy läpi suurta murrosta. Syksyllä käynnistyneet muutosneuvottelut koskevat koko 1 300 hengen henkilöstöä, ja arvioitu sopeutustarve on jopa 1 100 henkilötyövuotta. Taustalla on Mercedeksen tuotantosopimusten päättyminen. Valtion mukaantulo yrityksen enemmistöomistajaksi ei ole vain taloudellinen pelastus, vaan strateginen siirto: tavoitteena on turvata teollisen sarjatuotannon erityisosaaminen ja hyödyntää sitä kasvaviin puolustusteollisuuden tarpeisiin.
Lääketeollisuus on Varsinais-Suomessa poikkeuksellisen vahva. Orionin kehittämä eturauhassyöpälääke Nubeqa on noussut kansainväliseksi menestykseksi, ja sen myyntipotentiaali on arvioitu jopa yli kolmen miljardin euron vuositasolla. Lääke kehitettiin Turussa, valmistetaan Orionin tehtailla Suomessa ja kaupallistetaan yhteistyössä Bayerin kanssa. Bayerin Turun-tehdas on yksi Euroopan moderneimmista, ja sen tuote – ehkäisykierukka Mirena – on jo globaali menestystarina. Lääketeollisuus työllistää suoraan ja välillisesti tuhansia, ja sen vaikutus maakunnan vientiin on merkittävä.
Vaikka työmarkkinoilla on haasteita – erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden ja nuorisotyöttömyyden osalta – alueella on myös valoa. Rakennusalan julkiset investoinnit, kuten Paraisten sillat, Turun matkustajaterminaali ja E18-remontti, tukevat työllisyyttä, vaikka rakennusteollisuus sinnittelee vielä kokonaisuudessaan alakulossa. Vihreän siirtymän hankkeet, kuten Naantalin vety- ja metanolilaitokset sekä maakunnan lukuisat aurinkovoimapuistohankkeet luovat uusia mahdollisuuksia tulevaisuuteen katsottaessa.
Varsinais-Suomen elinkeinoelämä on monin tavoin liikkeessä. Meriteollisuus näyttää suuntaa, autoteollisuus hakee uutta roolia, ja lääketeollisuus vahvistaa asemaansa globaalina toimijana. Maakunnan monipuolinen rakenne antaa hyvän pohjan sopeutua ja uudistua – yhdessä, ennakoiden ja osaamista vahvistaen.
Alueelliset kehitysnäkymät ovat ELY-keskusten yhdessä muiden aluekehittäjien kanssa muodostama näkemys maakuntien ja seutukuntien nykytilasta sekä lähiajan näkymistä. Katsaus tehdään kaksi kertaa vuodessa. Arviointikohteita ovat elinkeinoelämä ja yritystoiminta, työttömyyden määrä ja rakenne sekä osaavan työvoiman saatavuus.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















