Helsinginkadun ja rautatien ylittävä kansi etenee kohti toteutusta
Turun Tiedepuistoa kehittävä Kupittaan kärjen kumppanuushanke etenee kohti toteutusvaihetta. Infrahankkeen toteutussuunnitelma viedään Turun kaupunginhallituksen käsittelyyn 10. marraskuuta yhdessä Taito-kampuksen toteutussuunnitelman kanssa. Tavoitteena on rakentamisen aloittaminen alkuvuonna. Infrahankkeen toteutussuunnitelmassa tilaajan kokonaiskustannusarvio on noin 87,1 miljoonaa euroa.
Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen myötä laajentuvalle Itäharjun alueelle on rakentumassa uudenlainen työpaikkojen, asumisen ja palveluiden keskittymä.
Kupittaan kärjen infrahankkeen ytimessä on Helsinginkadun ja rautatien ylittävän kansi, josta rakentuu Kupittaan ja Itäharjun kaupunginosat toisiinsa sekä Tiedepuiston alueen muuhun kaupunkiin yhdistävä joukkoliikennekäytävä.
– Tiedepuiston visiota toteuttava Kupittaan kärjen kumppanuushanke on yksi Turun tärkeimmistä kaupunkikehityksen suurhankkeista. Kupittaan kärjen infrahankkeen myötä alueen keskeinen rooli liikenteellisenä solmukohtana sekä eri kulkumuotojen ja alueiden linkittäjänä kasvaa entisestään. Alueen ytimeen rakentuva kansi on tärkeä osa joukkoliikennekäytävää, joka kulkee koko kaupungin halki yhdistäen kaupungin sisäisen liikkumisen valtakunnalliseen rautatieverkkoon ja pääväyliin. Tavoitteena on kehittää Tiedepuistoa siten, että sinne on sujuva saapua ja vaihtaa liikennevälineestä toiseen, Turun pormestari Piia Elo (sd.) kertoo.
Kannen lisäksi infrahanke sisältää pysäköintilaitoksen ja liikkumishubin, joka toimii alueen liikenteellisenä solmukohtana. Alueen ytimessä sijaitseva Vipusenaukio ja alueen maamerkkinä toimiva paviljonki yhdistävät ympäröivät korttelit sekä luovat kulkuyhteyden kannen alapuolen saatto- ja huoltopihoille.
Pysäköintilaitokseen rakentuu noin 630 autopaikkaa. Laitoksen päällä muodostuu julkinen, vehreä kattopiha, joka on kuntoilun, leikkimisen ja muun vapaa-ajan vieton tila kaiken ikäisille kaupunkilaisille. Kattopiha on saavutettavissa noin 20 metrin korkeuteen nousevilla kuntoportailla ja esteettömällä hissiyhteydellä. Noin 1,5 metriä leveä, sata metriä pitkä ja 120 askelmaa käsittävä kuntoporras on osa pysäköintilaitoksen monikäyttöisyyttä.
Infrahanke toteutetaan osana Kupittaan kärjen kumppanuushanketta, jonka osapuolia ovat Turun kaupunki, YIT, Lundén Architecture ja Renell Käppi Arkkitehdit. Tilaajan kokonaiskustannusarvio toteutusvaiheeseen siirryttäessä on noin 87,1 miljoonaa euroa sisältäen allianssin tavoitekustannusarvion sekä riski- ja bonusvarauksen. Kokonaiskustannus on pienentynyt noin 270 000 euroa toteutussuunnitteluvaiheen aikana.
– Infrahankkeen toteutussuunnittelu ja sitä edeltänyt hankesuunnitteluvaihe on vaatinut pitkäjänteistä yhteistyötä allianssin osapuolten ja kaavoituksen kesken sekä eri sidosryhmien välillä. Erityisen iloinen olen siitä, että olemme allianssina onnistuneet pysymään annetuissa kustannusraameissa täyttäen kuitenkin tämän poikkeuksellisen moniulotteisen hankkeen vaatimukset. Hankkeella on nyt erinomaiset edellytykset edetä kohti vuoteen 2028 asti kestävää rakennusvaihetta, tilaajan edustaja ja Kupittaan kärjen hanketta johtava Turun teknologia- ja tiedepuisto Oy:n toimitusjohtaja Ari Mäkinen sanoo.
Kupittaan kärjen kokonaisuus asemakaavoitetaan kahdessa vaiheessa. Tavoiteaikataulun mukaan syyskuussa hyväksytty, ensimmäisen vaiheen asemakaava on lainvoimainen marraskuussa. Kupittaan kärjen toisen vaiheen asemakaava laaditaan alueen tavoitteiden pohjalta ja kaavatyö on tarkoitus käynnistää kuluvan vuoden aikana.
Kupittaan kärjen kumppanuushankkeen rakentajaosapuoli näkee hankkeen merkittävänä osana Tiedepuiston kehitystä.
– Kupittaan kärjellä on merkittävä rooli Tiedepuiston alueen kehittäjänä ja siten myös koko Turun kasvun vauhdittajana. Kupittaan kärjen allianssin lisäksi tulemme tulevina vuosina toteuttamaan alueelle myös omaperusteisia asunto- ja toimitilahankkeita. Haluamme olla vahvasti mukana Tiedepuiston alueen kehityksessä myös tulevina vuosikymmeninä, YIT:n Lounais-Suomen aluejohtaja Petteri Laine kertoo.
Turun kaupungin tavoite on viimeistään vuonna 2029 saavuttaa hiilineutraalius, ja olla siitä eteenpäin ilmastopositiivinen. Kupittaan kärjen infrahankkeen ratkaisut edistävät useita kaupungin tavoitteita: kaupunkiluonnon monimuotoisuutta, hiilineutraalisuutta ja resurssiviisasta rakentamista sekä kestävää liikkumista. Infrahankkeen myötä alueelle rakentuvat pysäköinti- sekä kevyen liikenteen ratkaisut helpottavat liikkumista ja vähentävät yksityisautoilun tarvetta.
– Infrahankkeen suunnittelussa on huomioitu myös EU-taksonomianmukaisuuteen liittyviä asioita, kuten ilmastonmuutoksen hillintää ja sopeutumista, ympäristön pilaantumisen ehkäisyä sekä vähäpäästöisiä ratkaisuja. Toteutusvaiheessa tutkitaan kaivumäärien minimointia, lähialueelle keskitettyä massojen hallintaa, materiaalien hyötykäyttöä ja vähähiilisen betonin käyttöä. Vastuullisuus näkyy myös työmaaliikenteessä ja logistiikassa, Laine kiteyttää, Laine kiteyttää.
Taito-kampus sekä tarvittavat liikenneyhteydet ja alueet ovat valmiit alkusyksyllä 2028. Infrahanke on valmis loppuvuonna 2028.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

















