Kirjalansalmen vinoköysisillan pylonit lepäävät merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten perustusten varassa

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillan uusimishanke on työllistänyt parhaimmillaan 160 ammattilaista kerrallaan. Hankkeelle on perehdytetty töihin 1 545 osaajaa. Työ jatkuu vielä vanhan Kirjalansalmen sillan purkuna.
Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillan uusimishanke on työllistänyt parhaimmillaan 160 ammattilaista kerrallaan. Hankkeelle on perehdytetty töihin 1 545 osaajaa. Työ jatkuu vielä vanhan Kirjalansalmen sillan purkuna. Kuva: Kreate Oy

Marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen vinoköysisillan yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu.

Loppuvuodesta 2022 käynnistynyt Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillan uusimishanke on päässyt loppusuoralle Paraisilla. Uusi Kirjalansalmen silta kohoaa maisemassa koko 675 metrin pituudellaan ja sen massiiviset pylonit lepäävät syvälle merenpohjaan ulottuvien porapaalujen ja vankkojen antureiden varassa. Rakenteisiin piiloon jääneet kallioperään asti ulottuvat betonoidut teräspaalut varmistavat sillan perustusten vakauden vaativissa geoteknisissä olosuhteissa.

– Valoimme paalujen päälle mittavat perustukset, joiden koko ja muoto optimoitiin kantavuuden ja rakentamisen tehokkuuden näkökulmasta. Pylonin perustusten alimmat osat sijaitsivat meren pinnan alapuolella. Nämä anturoiksi kutsuttavat rakenteet valettiin kuivatyönä, mikä paransi työn laatua ja vähensi rakentamisen aikaisia riskejä, kertoo hankkeen projektipäällikkö Timo Hirvasmaa Kreatelta tiedotteessa.

Perustamisratkaisu mahdollisti sillan kuormien turvallisen siirtymisen maaperään ja muodosti kestävän perustan koko sillan rakenteelle.

– Pylonien anturat ja tuet olivat erittäin massiivisia ja vaikeassa paikassa. Pelkästään yhden pylonin perustus oli 20-metrisen kerrostalon kokoinen. Pylonin perustuksiin kului valtava määrä betonia ja terästä, ja niiden valu vaati huolellista suunnittelua sekä laadunvarmistusta, Hirvasmaa selvittää.

Yksi mielenkiintoisista vaiheista oli teräslohkojen asennus meren päälle, mikä vaati poikkeuksellista suunnittelua ja tarkkaa vaiheittaista asennusta. Sillan vinoköysiosuuden teräsrakenne koostuu neljästä massiivisesta lohkosta, joiden asennusmenetelmä valittiin lohkojen sijainnin ja rakenteellisten vaatimusten mukaan.

– Kevään ja kesän 2024 aikana siirsimme kolme ensimmäistä lohkoa paikoilleen lanseeraamalla eli työntämällä ne vaiheittain valmiiksi rakennettujen tukirakenteiden päälle. Yli 100-metriset lohkot liukuivat lanseerauspedillä hydraulitunkkien avulla noin 5–6 metrin tuntivauhtia. Jokainen siirto vaati huolellista muotitusta, asennusnokan käyttöä ja jatkuvaa mittausta, valottaa Hirvasmaa.

Sillan pisimmän jännevälin kohdalla teräslohko oli niin suuri ja rakenteellisesti vaativa, ettei sen siirtäminen lanseeraamalla ollut mahdollista. Tämän vuoksi lohko nostettiin paikoilleen.

– Toteutimme noston kahden synkronoidun nosturin avulla ja asensimme lohkon väliaikaisten tukien varaan millimetrin tarkkuudella. Tällaisia nostoja ei joka päivä tehdä, mutta hyvän suunnittelun ansiosta sekin onnistui.

Teräslohkojen onnistuneet asennukset mahdollistivat vinoköysien asennuksen sekä sillan viimeistelyvaiheiden aloittamisen aikataulussa.

Kirjalansalmen sillan teknisesti vaativimpia yksityiskohtia on sillan teräsrakenteisen vinoköysiosuuden liittyminen teräsbetoniseen tulosiltaan. Rakenteellisessa nivelessä kuormitukset, liikkeet ja muodonmuutokset kohtaavat toisensa täysin eri tavoin käyttäytyvissä rakenteissa.

– Teräs- ja teräsbetonirakenteen liitoskohta on todella vaativa, eikä vastaavaa liitosta ole tämän mittakaavan siltarakenteessa aiemmin tehty Suomessa, Hirvasmaa kertoo.

Liitoksen suunnittelu vaati poikkeuksellista tarkkuutta, kun teräsosan joustavuus ja lämpöliikkeet piti sovittaa yhteen jännitetyn betonirakenteen jäykkyyden kanssa. Liitospisteessä kuormia siirtyy sekä pituus- että poikittaissuunnassa, ja rakenteen piti kestää sekä sillan oma paino että liikenteen aiheuttamat dynaamiset rasitukset.

– Asennusvaiheessa varmistimme, että elementtien välinen geometria oli täsmälleen suunnitelmien mukainen, ja että liitoksen voimat jakautuivat hallitusti. Rakensimme saumattoman rakenteen, jossa kaksi eri rakennetekniikkaa yhdistyvät toimivaksi kokonaisuudeksi. Liitos on suunniteltu kestämään aikaa, liikennettä ja sääolosuhteita vuosikymmeniä eteenpäin.

Kreate asensi yhdessä omien silta-ammattilaistensa ja yhteistyökumppanin asiantuntijoiden kanssa Kirjalansalmen siltaan 76 vinoköyttä. Työvaihe oli visuaalisesti näyttävä, mutta ennen kaikkea rakenteellisesti tärkeä ja erittäin tarkkaan ajoitettu työvaihe. Vinoköydet kannattelevat sillan kansirakennetta sekä määrittävät koko sillan muodon, kuormien jakautumisen ja pitkän aikavälin käyttäytymisen. Keväällä 2025 toteutettu asennusprosessi kesti kymmenen viikkoa ja eteni köysipari kerrallaan tarkasti suunnitellun jännitysjärjestyksen mukaisesti.

– Toteutimme köysien asennuksen usean työryhmän yhteistyönä. Osa työskenteli sillan kannella, osa sen alapuolella ja osa 80 metrin korkeudessa pylonien sisäpuolella samanaikaisesti, kertoo köysiasennuksia johtanut lohkopäällikkö Juha Valjakka Kreatelta.

Jokainen köysi koostui HDPE-suojaputkeen asennetuista kuumasinkityistä rasvapunoksista, joita oli köydestä riippuen 20–58 kappaletta. Punokset jännitettiin yksitellen hydraulitunkkien avulla kahdessa vaiheessa: ensin 70–80 prosenttiin lopullisesta jännityksestä ja myöhemmin täyteen kuormaan.

– Seurasimme asennuksen aikana reaaliaikaisesti sillan muodonmuutoksia, kuten venymiä, siirtymiä ja jännityksiä. Näin varmistimme rakenteen käyttäytymisen suunnitellulla tavalla, Valjakka muistelee.

Asennusprosessin onnistuminen edellytti myös lämpötilavaihteluiden huomioimista, sillä teräsrakenteen lämpölaajeneminen vaikutti jännitysten jakautumiseen.

– Köysien asennus oli millintarkkaa työtä, jossa jokainen yksittäinen punos vaikutti koko sillan muotoon ja rakenteelliseen tasapainoon, sanoo Valjakka.

Vinoköysien asennus oli harvinainen ja vaativa työvaihe – vastaavia siltoja ei ole Suomessa rakennettu lähes kolmeen vuosikymmeneen – ja se toi yhteen kotimaisen ja kansainvälisen osaamisen huipputason.

Kirjalansalmen sillan että Hessundinsalmen sillan toteutuksessa rikottiin perinteisiä toimintatapoja ottamalla käyttöön limittäinen toteutusmalli, jossa suunnittelu ja rakentaminen etenivät samanaikaisesti.

– Tämä malli mahdollisti merkittävästi nopeamman käyttöönoton verrattuna vesiputousmalliin, jossa rakentaminen alkaa vasta suunnitelmien valmistuttua, kertoo hankkeessa siltasuunnittelun ohjauksesta vastannut suunnittelupäällikkö Aki Kopra Kreatelta.

Allianssimalli ja reaaliaikainen tietomallinnus (BIM) loivat perustan uudenlaiselle yhteistyölle: kaikki osapuolet tilaajasta suunnittelijoihin ja tarkastajiin työskentelivät yhteisen digitaalisen tilannekuvan pohjalta.

– Jaoimme suunnitelmat pienempiin, työvaiheisiin rytmitettyihin paketteihin, jotka tarkastettiin vaiheittain. Tämä mahdollisti rakentamisen etenemisen ilman viivytyksiä. Myös väliaikaiset rakenteet ja työmenetelmät mallinnettiin, mikä paransi ennakoitavuutta ja vähensi virheitä, Kopra selventää.

Vaikka limittäinen malli toi mukanaan riskejä, ne hallittiin tehokkaasti avoimella yhteistyöllä ja jatkuvalla tiedonvaihdolla.

– Yhtenä onnistumisen kulmakivenä oli avoimen ja yhteistyöhön perustuvan projektiympäristön luominen. Lopputuloksena toteutimme teknisesti vaativan sillan aikataulussa ja laadukkaasti. Samalla loimme uusia toimintamalleja koko alan hyödynnettäväksi, Kopra kuvailee.

Teknisesti erittäin vaativan Kirjalansalmen sillan rakentamisessa tuli matkan varrella vastaan myös vaikeuksia, mutta ne ratkaistiin nopeasti varmistaen rakentamisen laatu joka vaiheessa.

– Yhteistyö Väyläviraston ja muiden osapuolten kanssa on toiminut erinomaisesti. Allianssissa ollaan aidosti samalla puolella pöytää, ja jos ongelmia tulee, ne ratkotaan yhdessä. Tämä on ollut paras mahdollinen malli näin monimutkaiseen hankkeeseen, Hirvasmaa vakuuttaa.

– Allianssikumppani Kreaten kanssa yhteistyö on sujunut erittäin hyvin. Olemme saaneet nopeasti tehtyä päätöksiä ja ideoita saatiin hyvin mietittyä jo kehitysvaiheessa. Upea katsoa näitä kahta upeaa siltaa, kuinka ne ovat muutamassa vuodessa nousseet suunnittelupöydältä Paraisten maisemaan, tiivistää projektipäällikkö Saramaria Cowell Väylävirastolta.

Hanke ei ole vielä kokonaisuudessaan valmis, sillä parhaillaan käynnissä on vaativat vanhan Kirjalansalmen sillan purkutyöt. Tämän jälkeen Kreate ennallistaa alueen tiepohjan luonnontilaan sekä elävöittää maisemaa istuttamalla puita ja viherkasveja. Kokonaisuudessaan hanke valmistuu vuoden 2026 loppuun mennessä.

Uusi Kirjalansalmen silta on vinoköysi- ja liittopalkkisillan yhdistelmä. Se koostuu kahdesta korkeasta pyloniparista, jotka kannattelevat pyloniparin avulla sillan 265 metrin pituista pääjännettä.

Silta on 675 metriä pitkä ja hyötyleveydeltään lähes 16 metriä. Ajoneuvoliikenteen osuus 10 metriä ja jalkakäytävän ja pyörätien leveys 5,75 metriä.

Kirjalansalmen sillan pääjänne on 265 metriä, mikä tekee siitä Suomen pitkäjänteisimmän sillan.

Sillan pylonit kohoavat yli 80 metrin korkeuteen ja niiden perustukset ovat massiivisia, suunniteltu kestämään Saaristotien vilkas liikenne ja vaativat meriolosuhteet.

Sillassa on 76 vinoköyttä, joiden asennus vaati erityistä tarkkuutta ja jatkuvaa mittausta rakenteen liikkeiden varalta.

Teräsrakenteet valmistettiin Oulussa ja niiden siirto sekä asennus vaativat mittatilaustyötä ja huolellista aikataulutusta.

Nelostukien päällä oleva siirtymä, jossa teräspalkki ja teräsbetonipalkki liittyvät toisiinsa noin 60 metrin matkalla, on ainutlaatuinen Suomessa.

Kirjalansalmen sillassa on yhteensä 3 500 tonnia rakenneterästä ja 26 700 kuutiota betonia.

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillan uusimishanke on työllistänyt parhaimmillaan 160 ammattilaista kerrallaan ja kaiken kaikkiaan hankkeelle on perehdytetty töihin 1 545 osaajaa.

Aamuset-kaupunkimedia (AKM)

Ulosottolaitoksen Loimaan ja Paraisten toimipaikat lakkaavat vuodenvaihteessa

Ulosottolaitoksen Loimaan ja Paraisten toimipaikat lakkautetaan 1. tammikuuta. Jatkossa Loimaata ja Paraista lähin Ulosottolaitoksen toimipaikka on Turussa.

Viime joulukuussa ennätysmäärä kynttiläpaloja

Kynttilä- ja saunapaloissa nähdään piikki erityisesti jouluaattona.

Vuoden paloaltteimpia päiviä ovat jouluaatto, uudenvuodenaatto ja uudenvuodenpäivä. Kynttilät aiheuttivat ennätyksellisen määrän paloja viime vuoden joulukuussa aiempiin vuosiin verrattuna, selviää Ifin vahinkotilastoista yli kymmenen vuoden ajalta.

Loton potti jatkaa kasvuaan

Loton kierroksen 52/2025 oikea rivi on 5, 6, 7, 17, 20, 29, 33 sekä lisänumero 35. Plusnumeroksi arvottiin 19.

Kirjalansalmen vinoköysisillan pylonit lepäävät merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten perustusten varassa

Kirjalansalmen ja Hessundinsalmen sillan uusimishanke on työllistänyt parhaimmillaan 160 ammattilaista kerrallaan. Hankkeelle on perehdytetty töihin 1 545 osaajaa. Työ jatkuu vielä vanhan Kirjalansalmen sillan purkuna.

Marraskuussa liikenteelle avatun Kirjalansalmen vinoköysisillan yli 80-metriset pylonit lepäävät massiivisten, merenpohjaan valettujen kerrostalon kokoisten pylonien perustusten varassa, eikä vastaavia vinoköysiasennuksia ole tehty Suomessa lähes 30 vuoteen. Samanlaista mittavaa siirtymäkohdan rakennetta, jossa teräs- ja teräsbetonipalkit yhdistyvät, ei ole Suomessa aiemmin toteutettu.

Nuori mies putosi ylemmältä kannelta alemmalle Finncanopus-aluksella Naantalin satamassa ja kuoli

Poliisi sai tehtävän Naantalin satamaan sunnuntaina noin kello 1.30. Tehtävään osallistui myös useita muita viranomaisia.

Ajaako aika ilotulitusten ohi?

Kaupunki järjestää edelleen ilotulituksia sekä lapsille että aikuisille. Kuva on viime vuodelta lasten ilotulitustapahtumasta Kupittaalta.

Onko aika ajamassa ohi ilotulitusten? Valtuutettu Sara Koiranen (vas.) jätti jo tammikuussa valtuustoaloitteen, jonka mukaan Turun kaupungin pitäisi luopua uudenvuoden ilotulituksesta viimeistään vuonna 2026. Ampumista pitäisi myös keskittää sille osoitetuille paikoille. Aloitteen allekirjoitti 29 valtuutettua eli merkittävä joukko. Allekirjoittajia oli lähes kaikista ryhmistä.

Uusi eläinlääkintähuoltolaki voimaan ensi vuoden alussa

Ensi vuoden alusta Suomessa sovelletaan uutta eläinlääkintähuoltolakia, joka korvaa vuonna 2009 säädetyn nykyisen eläinlääkintähuoltolain.

Estella Mattila ja Elvi Manninen jatkavat TPS:ssa

Elvi Mattila.

Turun Palloseura on kiinnittänyt Estella Mattilan ja Elvi Mannisen yksivuotisiin jatkosopimuksiin. Molemmilla pelaajilla on takanaan ensimmäinen kautensa TPS:n edustusjoukkueessa. Manninen, 20, ja Mattila, 17, pystyvät pelaamaan niin keskikentällä kuin keskuspuolustajinakin.

Kirkosta eroaa tänä vuonna noin 50 000 suomalaista

Kirkosta eroaa tänä vuonna arviolta noin 50 000 suomalaista. Eroakirkosta.fi-palvelu vastaanottaa säännöllisesti palautetta kirkosta eroamisen yhteydessä. Palautteesta käy ilmi, että kirkosta eroamiselle on monenlaisia syitä.

Lounais-Suomen elinvoimakeskus aloittaa toimintansa vuoden alussa

Varsinais-Suomen elinvoimakeskus aloittaa tammikuun alussa toimintansa, ELY-keskus lopettaa.

ELY-keskusten toiminta lakkaa 31. joulukuuta osana valtion aluehallinnon uudistusta. Satakunnan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten pohjalta perustetaan uusi Lounais-Suomen elinvoimakeskus, joka aloittaa toimintansa 1. tammikuuta.

Hannes-myrsky voimistuu lauantai-iltana – tuulivahinkojen riski on suuri maan länsiosassa ja Perämeren rannikolla

Myrsky tuo lauantaina erittäin kovaa tuulta erityisesti maan länsiosaan, Ahvenanmaalle ja merialueille. Pitkään jatkuvat puuskat kaatavat puita, katkovat sähköjä ja vaikeuttavat liikennettä joulun vilkkaimpana paluupäivänä. Lapin itä- ja pohjoisosassa ajokeli on huono tai erittäin huono runsaan lumisateen vuoksi.

Kysely: Lapsiperheistä yli puolet kertoo säästävänsä tai sijoittavansa alaikäiselle lapselleen

Joka neljäs isovanhempi säästää tai sijoittaa alaikäiselle lapsenlapselleen.

Vanhemmat säästävät alaikäiselle lapselleen yleisemmin rahastoihin tai osakkeisiin kuin säästötilille, selviää OP Pohjolan Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä. Myös joka neljäs isovanhempi säästää tai sijoittaa alaikäiselle lapsenlapselleen. Säännöllisen rahastosijoittamisen kautta alaikäisille lapsille sijoitetaan keskimäärin 40 euroa kuukaudessa.

Tulli löysi viime vuonna eniten ongelmia ravintolisistä ja leluista

Tulli valvoi viime vuonna 3 116 elintarviketta ja elintarvikekontaktimateriaalia. Elintarvikkeissa lukumääräisesti eniten ongelmia todettiin ravintolisissä ja erityisryhmille tarkoitetuissa valmisteissa. Kulutustavaravalvonnassa tutkittiin ja hylättiin eniten leluja.

Kuntien hankinnat Varsinais-Suomesta ja yksityissektorilta kasvussa

Varsinais-Suomen Yrittäjien vt. toimitusjohtaja Jutta Wirén.

Kuntien viime vuoden ostolaskutiedoista selviää, miten varsinaissuomalaiset kunnat käyttivät veroeuroja hankintoihin. Selvityksestä paljastuu, että Kustavi hankki viime vuonna suhteellisesti eniten tuotteita ja palveluja yksityisiltä toimijoilta. Omasta kunnasta eniten hankki Salo. Euromääräiset ostot yksityissektorilta ovat kasvussa.

Lasten ja nuorten rikokset saatu vähenemään Lounais-Suomessa

Lounais-Suomen poliisilaitoksen poliisipäällikön Risto Lammi on tyytyväinen tuloksiin etenkin lasten ja nuorten rikosten taltuttamisessa.

Yleisten paikkojen väkivalta, huumerikollisuus, katujengit, lasten ja nuorten ongelmat. Siinä työlistaa, joka näkyi myös Lounais-Suomen poliisin arjessa tänä vuonna. Ensi vuoden teemoja ovat kiireelliset hälytystehtävät, rikostorjunnan vahvistaminen ja vakavien väkivaltarikosten torjunta sekä lasten ja nuorten tilanteeseen puuttuminen.

Eurojackpotin päävoitto kiipeää 59 miljoonaan euroon

Eurojackpotin perjantain arvonnasta ei löytynyt kierroksella 52/2025 täysosumia. Ensi viikon tiistaina potissa on tarjolla noin 59 miljoonaa euroa.

Ota lapsi mukaan kokkaamaan

Lapsen ottaminen mukaan keittiöpuuhiin kannattaa monestakin syystä, kertoo Ruokakasvatuksen asiantuntija Henriikka Jussila Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:stä.

Kynttilä tärkein joulukoriste

Viime vuoden teollisuustuotantotilaston mukaan Suomessa valmistettujen joulunviettoesineiden myydyn tuotannon arvo oli yli 1,7 miljoonaa euroa.

Urheilu

Estella Mattila ja Elvi Manninen jatkavat TPS:ssa

Elvi Mattila.

Turun Palloseura on kiinnittänyt Estella Mattilan ja Elvi Mannisen yksivuotisiin jatkosopimuksiin. Molemmilla pelaajilla on takanaan ensimmäinen kautensa TPS:n edustusjoukkueessa. Manninen, 20, ja Mattila, 17, pystyvät pelaamaan niin keskikentällä kuin keskuspuolustajinakin.

ÅIFK uuden päävalmentajan hakuun

ÅIFK:n päävalmentaja Aku Kuusisto ei jatka joukkueessa.

ÅIFK:n käsipallojoukkueen päävalmentaja Aku Kuusisto ei jatka pestissään kuluvan kauden jälkeen. Kuusisto siirtyi toisen seuran valmennukseen. Kuluva kausi on Kuusiston viides kokonainen kausi ÅIFK:n peräsimessä. Hänen valmennusjaksollaan ÅIFK on panostanut erityisesti nuorten pelaajien kehittymiseen. Miesten Aktialiigassa ÅIFK on tällä hetkellä kahdeksan joukkueen joukossa seitsemäntenä.

Salma Koskelaiselle ikäluokkansa MM-hopeaa

Salma Koskelainen nousi hopeapallille,

Turkulainen 16-vuotias Salma Koskelainen osallistui Vilnassa Functional Fitness -urheilun MM-kisoihin 5.–7. joulukuuta ja otti ikäluokkansa MM-hopeaa.

Adeliina Laine jatkaa TPS-paidassa

Adeliina Laine.

Turun Palloseura on solminut yksivuotisen jatkosopimuksen keskuspuolustaja Adeliina Laineen kanssa. 19-vuotias toppari aloittaa nyt neljännen kautensa TPS:n edustusjoukkueessa.

Muodostelmaluistelijoiden Loppi-Ice-kilpailu jälleen Turkuhallissa

Loppi-Ive tuo Turkuhalliin tuhatkunta muodostelmaluistelijaa. Kuva on vuodelta 2024.

Perinteinen Loppi-Ice-muodostelmaluistelukilpailu luistellaan 11. tammikuuta kello10–18 Gatorade Centerissä jo kymmenennen kerran.

Nuorten maajoukkuehyökkääjä Jessica Forsell TPS:n riveihin

Jessica Forsell.

Jalkapallon naisten Kansallisessa Ykkösessä pelaava Turun Palloseura saa riveihinsä uuden pelaajan, kun hyökkääjä Jessica Forsell , 15, siirtyy seuran riveihin Kaarinan Pojista. Forsell on oman ikäluokkansa nuorten maajoukkuepelaaja, joka on kuulunut 2010-syntyneiden maajoukkueryhmään maajoukkuepolun alusta alkaen.