Naantalin siivoustempaukset auttoivat rikkomaan miljoonan roskan rajan
Naantalin kaupunki osallistui toukokuussa Pidä Saaristo Siistinä ry:n Siisti Biitsi -siivoustempaukseen, jossa kaupunkilaisia, työntekijöitä ja sidosryhmiä kannustettiin osallistumaan omien lähialueidensa siivoamiseen. Tempauksen avulla kaupunki pystyi kartoittamaan roskaisimpia alueita.
Roskia raportoitiin yhteensä yli 3 000 kappaletta. Eniten raportoitiin tupakantumppeja ja muovia.
Pidä Saaristo Siistinä ry:n ohjelmapäällikkö Julia Jännärin mukaan kaikki tapahtumien tulokset eivät näy raportoinnissa, sillä moni osallistui tempaukseen kirjaamatta tuloksiaan ylös. Data antaa kuitenkin viitteitä siitä, mitä roskia Naantalin rannoilta löytyy eniten.
– Saimme kannustettua hyvin mukaan myös kouluja ja työyhteisön jäseniä. Kaupungin toimialajohtajat aloittivat tempauksen 5. toukokuussa siivoamalla Kuparivuorta, kertoo kaupungin viestintä- ja markkinointipäällikkö Jessica Ålgars.
Jännärin mukaan Naantalin tempaus auttoi saavuttamaan miljoonan raportoidun roskan rajapyykin Siisti Biitsi -ohjelmassa. Kuntalaiset kokivat työn tärkeäksi ja moni kertoi pitävänsä huolta lähiluonnosta aina ulkoillessaan.
Tempauksen aikana kaupunki toi vilkkaimmille ranta- ja puistoalueille lisäroskiksia kerättyjen roskien jatkokäsittelyn helpottamiseksi. Keltaisista Ilo siivota Naantalia -roskiksista tuli paljon hyvää palautetta niiden erottuvuuden ja sijaintien vuoksi.
Naantali kiittää myös Raision kaupunkia, joka tarttui mukaan haasteeseen.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)













