Alkoholittomien oluiden suosio jatkaa kasvuaan
Alkoholittoman oluen kulutuksen kasvu jatkuu Suomessa. Nollaoluen laatumielikuva on parantunut ja hyvinvointitrendi lisää alkoholittomien ja matala-alkoholisten juomien kulutusta. Suomen suosituinta alkoholitonta olutta, Crispiä, myytiin viime vuonna miljoonia litroja. Sinebrychoffin alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin jo kymmenen miljoonaa tölkillistä tai pullollista.
Sinebrychoff loi alkoholittoman oluen Crisp-brändin vuonna 2017. Silloin alkoholittoman oluen markkina oli vielä kasvunsa alussa. Kasvu lähti rajuun nousuun koronavuosien aikana ja on jatkunut sen jälkeen tasaisesti. Viimeisen viiden vuoden aikana Sinebrychoffin alkoholittomien oluiden ja muiden alkoholittomien panimojuomien myynti on lähes kaksinkertaistunut ja samaa tahtia käy koko markkina.
– Crisp on alkoholittomissa oluissa selkeästi Suomen suosituin brändi ja preferenssi on selvästi myös kasvanut kuten käyttökin. Crispiin yhdistetään meille tärkeät asiat kuten maku, raikkaus ja helposti juotavuus**”, kertoo Sinebrychoffin oluista vastaava markkinointijohtaja Niklas Rinne tiedotteessa.
Crisp-oluen myynti kasvoi 20 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Crispin lisäksi Sinebrychoffin koko alkoholittoman oluen valikoimaa myytiin yhteensä kymmenen miljoonaa tölkkiä tai pulloa. Alkoholittomia oluita valikoimassa on Crispin lisäksi Karhulta ja tuontituotteet 1664 Blanc, Brooklyn Brewery Special Effects ja Staropramen.
– Kuluttajien kiinnostus terveellisiin ruoka- ja juomavaihtoehtoihin on lisääntynyt. Tämä koskee myös alkoholittomia ja matala-alkoholisia juomia. Etenkin nuoremmat kuluttajat etsivät tuotteita minkä avulla voi saada tasapainoa elämäntapaan, joko vähentämällä esimerkiksi alkoholia tai sokeria, kertoo Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila, joka seuraa työssään kuluttajien käyttäytymistä.
Alkoholittomien oluiden käyttäjien määrä kasvoi vuodessa Suomessa viime vuonna neljä prosenttiyksikköä 27 prosenttiin väestöstä.
Sinebrychoffin valikoimassa on alkaneen vuoden tammikuussa 12 erilaista alkoholitonta olutta. Tarjolla on kolme alkoholitonta siideriä ja yksi lonkero.
Sinebrychoff valmistaa Crisp-oluet panimollaan Keravalla, jonne asennettiin uusi alkoholittoman oluen tuotantolaitteisto vuonna 2023. Uuden teknologian avulla alkoholin poistaminen oluesta on entistä hellävaraisempaa ja olut pysyy raikkaampana.
– Tärkeintä on maku. Alipaineteknologiaan perustuvassa menetelmässä olut pannaan ensin normaalisti ja se käytetään kuten muutkin oluemme. Tämän jälkeen siitä poistetaan alkoholi, aina nollaan saakka. Kuten muutkin juomamme, valmistamme Crispin hiilineutraalisti uusiutuvalla energialla, pääpanimomestari Heikki Vuokko kertoo.
Crisp Lager valittiin Suomen Paras Olut -kilpailussa vuonna 2023 parhaaksi alkoholittomaksi tai matala-alkoholiseksi olueksi. Kyseessä on ainoa pelkästään Suomessa valmistettuja oluita tuomaroiva kisa, jossa ovat osallisena kaikenkokoiset panimot.
Crispin tuore uutuus on Crisp Radler Mango-Passion, yhdistelmä alkoholitonta olutta ja hedelmäistä mehua. Radleriin mehu lisätään sekoittamalla se valmiiseen alkoholittomaan olueen.
– Radlerit monipuolistavat alkoholittomien juomien valikoimaa. Kuluttajat pitävät raikkaista ja hedelmäisistä mauista ja uusista vaihtoehdoista, kertoo Ida Gustafsson, joka on Crispin tuotepäällikkö Sinebrychoffilla.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)