Messevä menolainen – koeajossa Mercedes-Benz EQS 450 4MATIC SUV AMG Edition
Teemu P. Peltola
Sähköautojen markkinoilla on viime aikoina ollut turbulenssia. Teslojen kysyntä on painunut Euroopassa romahduspisteeseen, mikä ei voi olla näkymättä niin uusien kuin käytettyjenkin Teslojen hinnoissa. Ne taas ovat tähän asti vaikuttaneet muidenkin merkkien hinnoitteluun. Samanaikaisesti Kiinasta tulvii Eurooppaan rahtilaivoittain uusia ja edullisempia sähköautoja.
Tämän kaiken keskellä maailman vanhin autonvalmistaja Mercedes-Benz jatkaa hillitysti valitsemallaan tiellä – ainakin toistaiseksi. Täyssähköinen EQ-mallisto täydentyy vähitellen, vaikka samalla puhutaankin fokuksen kääntämisestä takaisin polttomoottorien suuntaan. Koko Euroopan autokantaa kun ei voi vielä sähköistää, jos koskaan.
Koeajoon otettiin tällä kertaa täyssähköinen katumaasturi Mercedes-Benz EQS SUV. Se on möhkäle, mutta erittäin tyylikäs sellainen. Etusäleikössäkin on uutta ilmettä. Irvistävän kromigrillin sijaan keskellä on tuttu johtotähti, jota reunustavat kymmenet pienet tähdet. Ratkaisu on Mersun mittakaavassa suorastaan söpö.
Auto ottaa kuljettajan heti mukavaan syleilyyn. Penkkiä säädetään kekseliäästi oveen kiinnitetystä istuimen profiilista. Virtanapin painaminen herättää henkiin kerrassaan valtavan kokoisen keskikonsolin näytön, jolle levittäytyy Googlen kartta satelliittinäkymällä. Pelkästään tätä näkymää kelpaa hetken ihailla.
Kartanlukijan penkin edessä on vielä toinen pienempi näyttö, jota voi käyttää itsenäisesti.
Kerrankin tekee mieli kokeilla liikkeelle lähtiessä navigointitoimintoa. Käännöstä lähestyttäessä karttan keskelle ilmestyykin kamerakuvaa auton etupuolelta, ja kääntymiskäsky on istutettu näkymään lisätyn todellisuuden keinoin. Kaikkea se saksalainen keksii.
Ajotunnelma mukavassa istuimessa ei ole vähempää kuin ylellinen. Ohjauspyörä on mukavan tanakka ja alusta säädetty niin, etteivät ilkeämmätkään nimismiehenkiharat Liedon peräkylillä hetkauta. EQS on kuin kaikin mukavuuksin varustettu panssarivaunu, joka puskee nelivedollaan sinne minne pitääkin.
Vääntöä löytyy peräti 800 Nm:n edestä, joten tällä autolla kiskotaan vaivatta ihan minkälaista lain sallimaa perätötteröä tahansa.
On tietysti muistettava, että tässä puhutaan autosta, jonka hinta on hieman liikaa monelle ylimmänkin tulodesiilin palkansaajalle. Lähtöhinta on päälle 130 000 euroa ja lisävarusteisiin sun muihin yksilöllisiin mausteisiin, kuten samppanjalasipidikkeisiin, saa ladottua vielä kymmeniätuhansia euroja lisää.
Mutta premiumilla kuuluukin olla premiumin hinta. Miellyttävämpää ajotuntumaa saa hakea.
Ominaisuudet
• Malli: EQS 4MATIC
• Teho: 360 hv
• Kiihtyvyys 0–100 km/h: 6 s
• Vääntö: 800 Nm
• Huippunopeus: 210 km/h
• Akun kapasiteetti: 108,4 kWh
• Kulutus (EU-yhd.): 20,6 kWh /
100 km
• Toimintamatka: 599 km
• Hinta: 134 550 €
Teemu P. Peltola















