Raiteet, raiteet, raiteet
Turku on putoamassa kolmen raideparin loukkoon. Pikapuoliin pitäisi päättää kolmesta erilaisesta raideratkaisusta. Tärkein niistä Turulle tai Turun seudulle on Länsirata, jonka kustannusjaosta radanvarsikunnat pääsivät jo yksimielisyyteen. Nähtäväksi jää miten valtuustot suhtautuvat ehdotukseen.
Ensin rakennetaan vain Espoon kaupunkirata ja kaksoisrata Turun ja Salon välille. Kunnat sitoutuvat silti myös toiseen vaiheeseen, joka on homman varsinainen pihvi eli oikorata Salon ja Lohjan välille. Päätös sen toteuttamisesta jää seuraavalle hallitukselle. Kuokka alkaisi heilua osuudella vasta 2030-luvulla. Lasku on iso, Turun osalta 262,5 miljoonaa euroa. Ensimmäisessä vaiheessa rataan uppoaisi Turun rahaa 130 miljoonaa euroa, toisessa vaiheessa 132,5 miljoonaa euroa.
Jos kunnat hyväksyvät ehdotuksen kustannusten jakamisesta, on vielä päästävä sopuun valtion kanssa.
Lähes yhtä tärkeä ellei yhtä tärkeä Turulle on joukkoliikenneratkaisu, jossa, kuten tunnettua, valitaan raitiotien tai superbussien välillä. Päätöksenteko venyy ensi vuoteen, ehkä kesään asti, koska vanhentunutta superbussiselvitystä päivitetään tähän päivään. Uutta selvitystä ei siis tehdä. Vain vanhan päivitys.
Kolmantena listalla on päätös lähijunasta, joka on pitkän viivyttelyn jälkeen tunkeutumassa eturiviin päätöksentekolistalla. Liikenne- ja viestintäministeriö ilmoitti kesäkuussa, ettei ostoliikennettä laajenneta, kun nykyinen sopimus päättyy. Turun seudun on hoidettava oma lähijunaliikenne itse.
Laki muuttuu niin, että kunnat tai seudut voivat ryhtyä itse liikenteen tilaajaksi ministeriön sijasta. Ostoliikenteen kilpailutusta tukemaan on perustettu kalustoyhtiö, joka irrotetaan VR:stä. Hallitus edellyttää, että kuntien on tehtävä päätökset lähijunaliikenteestä ensi vuoteen mennessä, jos ne haluavat tehdä kalustohankintoja valtion kanssa.
Kiirettä pitää. Valtuusto pääsee päättämään syksyllä sekä Länsiradasta että lähijunista. Varmaa on vain rahanmeno.
Lasse Virtanen