Varsinais-Suomen kansanedustajat haluavat esiselvityksen kiinteästä liikenneyhteydestä Turusta Tukholmaan
Varsinais-Suomen kansanedustajaryhmä on jättänyt yhteisiä aloitteita valtion vuoden 2026 talousarvioon. Aloitteissa ehdotetaan määrärahan kohdentamista Helsinki-Turku-Tukholma-linjan kiinteän yhteyden esiselvitykseen, Saaristomeren tilan parantamiseen, pääteille, jalankulun ja pyöräilyn väylille, raideliikenteeseen ja Paimion parantolalle.
– Suomen läntisten yhteyksien vahvistaminen on strateginen investointi turvallisuuteen, talouskasvuun ja kansainväliseen saavutettavuuteen. Helsinki–Turku–Tukholma-yhteyden esiselvitys on tärkeä askel kohti Pohjois-Euroopan pääkaupunkien tiiviimpää yhdistämistä. EU:n painopiste on siirtymässä rajat ylittäviin yhteyksiin, ja Suomen on oltava tässä kehityksessä mukana, toteaa kansanedustajaryhmän puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén (kok.).
Varsinais-Suomen liikenteen kärkitavoitteista ensi vuonna ovat lähdössä rakentumaan E18 Turun kehätie Raisiossa ja Paraistenväylä Kaarinassa. Myös Länsiradan rakentamisvaiheen käynnistämisen neuvottelut ovat käynnissä.
Tieliikenteen osalta aloitteet jatkuvat seuraaviin kriittisiin kohteisiin eli E18 Turun kehätien Naantali–Raisio-yhteysvälin parantamiseen, valtateiden 8 ja 9 kehittämiseen.
– Tällä vaalikaudella on saatu merkittävästi tierahoitusta maakuntaan. Esimerkiksi Turun kehätien remontti Raisiossa on paitsi maakunnan myös koko maan elinvoiman ja investointien kannalta keskeinen. Seuraava kehätien pullonkaula on Naantali–Raisio-osuus, jonka poistaminen palvelee koko Länsirannikon logistiikkaa, korostaa varapuheenjohtaja Vilhelm Junnila (ps.).
Saaristomeren osalta ryhmä esittää rahoitusta rakennekalkin käytön ja siihen kytkeytyvän ympäristöneuvonnan pilotointiin. Tavoitteena on löytää kipsikäsittelyä täydentäviä ratkaisuja ravinnekuormituksen vähentämiseksi ja nostaa Saaristomeri pois HELCOMin hot spot -listalta vuoteen 2027 mennessä. Ryhmän listalla on myös Paimion parantolan peruskorjaushanke, jolla on alueellisesti suuri merkitys.
– Saaristomeren tilan parantaminen on tärkeää alueen asukkaiden, merellä liikkujien ja meren eliöstön, kuten esimerkiksi kalakantojen hyvinvoinnin kannalta. Hyvinvoivalla Saaristomerellä ja Paimion parantolan kehittämisellä on tärkeä merkitys myös koko maakunnan ja etenkin Turun ja Salon seudun matkailupotentiaalin kannalta, muistuttaa varapuheenjohtaja Saku Nikkanen (sd).
Varsinais-Suomen kansanedustajat ehdottavat rahoitusta myös lähijunaliikenteelle. Varsinais-Suomi on Etelä-Suomen ainoa maakunta, johon valtio ei tällä hetkellä osta henkilöjunaliikennettä. Tämä asettaa alueen eriarvoiseen asemaan suhteessa muihin kasvukeskuksiin. Varsinais-Suomen alueellisella junaliikenteellä on merkittävä matkustajapotentiaali ja toteutuessaan elinvoimavaikutus.
Kansanedustajaryhmän aloitteissa ovat mukana myös Turun ortodoksisen kirkon perustusten vahvistaminen sekä jalankulun ja pyöräilyn väylien rahoitus Vakka-Suomessa ja saariston rengastiellä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)