Debatti: Lobbari vs. Kyläpäällikkö
Kuinka merkittävää Länsirata-hankkeen toteutuminen on Turun seudulle?
Rannikko-Laine: Länsirata on ennen kaikkea elinvoimahanke, ei pelkkä liikenneratkaisu. Nykyinen junayhteys Turun ja Helsingin välillä on epäluotettava ja kapasiteetiltaan riittämätön. Kun uusi rata valmistuu, saadaan aikaan luotettava ja nopea yhteys, joka parantaa saavutettavuutta ja houkuttelee yrityksiä sijoittumaan alueelle. Se tukee Varsinais-Suomen ja koko Etelä-Suomen kasvua.
Vainio: Olen samaa mieltä. Länsirata parantaisi Varsinais-Suomen kilpailukykyä ja tekisi pendelöinnistä Helsingin ja Turun välillä aidosti mahdollista. Se olisi iso muutos työn perässä liikkuville ihmisille. Tällainen hanke myös loisi uskoa tulevaisuuteen, ja siksi sen toteutus pitäisi käynnistää heti – ei vuosien päästä.
MRL: Ehdottomasti. Jos Länsirata jostain syystä viivästyisi tai ei toteutuisi lainkaan, olisi se ongelmallista, sillä monet muutkin liikennejärjestelmän osat nojaavat sen toteutumiseen.
EV: Siinä tilanteessa meidän olisi tärkeää panostaa myös Turun seudun omaan lähijunaliikenteeseen. Raision tavoitteena on, että Turkuun saapuvat Intercity-junat jatkaisivat Raisioon asti. Se yhdistäisi Turun ja Raision tiiviimmin ja tukisi lähijunaliikenteen kehittämistä, joka voisi tulevaisuudessa ulottua myös Naantaliin.
MRL: Lähijunaliikenne ja Länsirata kulkevat käsi kädessä. Kun ne toteutetaan rinnakkain, saadaan aikaan laajempi työssäkäyntialue ja houkutellaan autoilijoita siirtymään raiteille. Olen itsekin kulkenut Turusta Helsinkiin töihin, ja yli kahden tunnin matka suuntaansa on raskas. Kun matka-aika lyhenee tuntiin ja varttiin, se muuttaa paljon.
EV: Niin muuttaa. Lisäksi Raision yhteyden toteutuminen parantaisi yhteyksiä koko seudulla. Se tukisi myös yritystoimintaa ja työpaikkojen saavutettavuutta.
MRL: Jos kehitys Helsingin suuntaan pysähtyisi, pitäisi meidän panostaa lähijunaliikenteen lisäksi Turun ja Tampereen väliseen yhteyteen. Siellä on paljon potentiaalia kasvulle ja yhteistyölle.
EV: Ja 50 vuoden aikajänteellä meillä voisi olla kiinteä junayhteys Ruotsiin.
MRL: Kyllä. Me voisimme alkaa tekemään Tukholman kanssa tiiviimpää yhteistyötä.
EV: Nyt kun itäraja on kiinni, niin kyllähän Suomen läntisten yhteyksien merkitys korostuu. Varsinais-Suomi on kuitenkin Suomen portti länteen. Mutta tosiaan siinä puhutaan todennäköisemmin kymmenien vuosien aikavälistä ennen kuin se toteutuu. Sitä ennen voisimme kuitenkin jo toteuttaa Raisio–Helsinki-yhteyden suunnitellusti vuonna 2027 ja lähijunaliikenteen 30-luvulla.
Juulia Bernhardt
















