Länsirata merkittävä hanke koko Suomelle
Länsirata on yksi Suomen vaikuttavimmista liikennehankkeista. Sen yhteiskunnalliset hyödyt ylittävät kirkkaasti tavanomaiset rata- ja tieinvestoinnit. Turku–Helsinki-oikorata luo laajasti päästötöntä liikennettä ja vauhdittaa investointeja tavalla, johon perinteiset liikennehankkeet eivät yllä. Investointien lisäksi rata vahvistaa huoltovarmuutta ja on tärkeä osa Suomen turvallisuuspolitiikkaa.
Samalla syntyy 1,5 miljoonan suomalaisen yhtenäinen työmarkkina-alue, kun Turun ja Helsingin välinen työssäkäynti helpottuu ja koko Länsi-Uusimaa sekä Salon seutu kytkeytyvät sujuvasti raideverkkoon. Uusi rata mahdollistaa uusia asemapaikkoja, mikä avaa kokonaan uuden aikakauden päästöttömälle lähijunaliikenteelle Varsinais-Suomessa.
Vuosikymmeniä odotettu rata on nyt lähempänä toteutusta kuin koskaan. Kyse ei ole vain liikennehankkeesta, vaan kasvun lähteestä, joka nostaa Etelä-Suomen uuteen kehitysvaiheeseen. On koko Suomen etu, että maan talouskasvun moottorina toimivan Helsinki–Turku–Tampere-kolmion eteläinen sivu saa vihdoin sujuvan junaliikenteen.
Turun SDP korostaa, että Länsiradan koko potentiaali saadaan käyttöön vasta, kun myös Lohja–Salo-oikorata toteutetaan. Osakaskunnat ovat sitoutuneet rahoittamaan myös tämän toisen vaiheen, ja siksi on ratkaisevan tärkeää, että valtio tekee oman sitoumuksensa pikaisesti ja vie hankkeen johdonmukaisesti maaliin seuraavalla hallituskaudella.
Länsirata kytkee Suomen EU:n näkökulmasta entistä tiiviimmin eurooppalaiseen rautatieverkkoon. Nyt Suomen on tehtävä määrätietoista vaikuttamistyötä EU-rahoituksen varmistamiseksi, sillä kyseessä on hanke, jonka hyödyt ovat poikkeuksellisen selkeät, vahvat ja eurooppalaisestikin perustellut.
Turun SDP




















