Better Man tarjoilee värikkään näkemyksen Robbie Williamsista
Parin viime vuoden aikana kiihtyvä trendi on ollut muusikoiden elämään pohjaavat elokuvat. Viime vuonna valkokankaalta katsottiin Bob Marleyn elämänkäänteitä. Queen ja Elton John saivat omat elokuvansa jo muutama vuosi sitten. Tänä vuonna oman elokuvansa saa muun muassa Bob Dylan ja Bruce Springsteenistä kertovaa elokuvaa filmataan parhaillaan.
Buumin taustalla voi olla muun muassa se, että alalla ei ole juuri uskottu viime aikoina alkuperäiskäsikirjoitusten voimaan. Kuuluisien muusikoiden tarinoista riittää ammennettavaa muun muassa sen takia, että niillä saa kätevästi ihmisiä teattereihin, kun potentiaalinen yleisö on jo olemassa.
Sama kehitys on nähtävissä myös kirjallisuudessa, jossa aika köykäisiäkin teoksia kustannetaan, jos somepreesens on riittävä. Mutta se on toinen tarina.
RobbieWilliamsin elämänvaiheista ammentava Better Man on yksi ilmentymä muusikkoleffojen tulvasta. Oliver Colen, Simon Gleesonin ja Michael Graceyn käsikirjoittama sekä Graceyn ohjaama elokuva on tehty tiukasti päähenkilönsä siunauksella. Tarinassa edetään siis tiukasti Robbie Williamsin näkökulman kautta.
Tekijät ovat selvästi olleet tietoisia siitä, että Better Man ei ole dramaturgialtaan kovin erikoinen. Better Man hyödyntää varsin tyypillistä kaarta, jossa vaikeudet ennen pitkää voitetaan ja matkan varrella hieman kasvetaan ihmisenä.
Erikoisuutta elokuvassa tavoitellaan sillä, että päähenkilönä esiintyy simpanssi, jonka liikehdinnästä vastaa Jonno Davies. Kerronta ja tehokeinot luovat tiettyä kepeyttä tarinaan ja se kiistatta viihdyttää, mikä on myös, ainakin elokuvan, Williamsin persoonan ytimessä.
Robbie-faneille tarina on varmasti kiinnostava ja antoisakin, mutta muutoin tarina ei tarjoa erityisemmin ihmeitä. Williams kasvoi pienessä kaupungissa ja nousi sieltä vaikeuksien ja osin sattumankin avulla Take Thatin jäseneksi ja myöhemmin maailman suurten poptähtien joukkoon.
Robbien lapsuus oli haasteellinen, eikä vanhempienkaan tuki ole täydellistä. Kaivattua kannustusta antaa isoäiti, josta elokuvassa kasvaakin tärkeä tukipylväs nuoren itseään etsivän taiteilijan matkalla.
Vaikka tarina pohjimmiltaan onkin tyypillinen, ajoittain jopa kliseinen, viihdyttää se ennalta-arvattavuudestaan huolimatta. Elokuva on hyvin tehty ja hyvä musiikki ryydittää tarinaa mukavasti.
Koska Robbie esitetään tarinassa voittajana ja selviytyjänä, elokuva on nostattava kokemus. Ei haittaa, että Robbien särmiä esitetään hänen omasta kulmastaan.
Muusikkoelämäkertojen sarjassa Better Man kiilaa kuluvan vuoden listakärkeen, mutta saattaa tippua sieltä pian. Bob Dylanin elämään kiinnittyvä A Complete Unknown tulee valkokankaille 7. helmikuuta.
Ilkka Lappi