Johtajatason sähköfarkku – koeajossa BMW i5 Touring xDrive 40
Farmariautoilla – eli lontooksi touringeilla – on Suomessakin vakiintunut kuskikuntansa. Jossain vaiheessa näytti jopa siltä, että farmareita uhkasi suoranainen sukupuutto SUV:ien ja crossoverien kyllästäessä uusien autojen markkinat, mutta nyttemmin nämä huolet ovat hälvenneet. Sikälikin varsin mielenkiintoisena uutuutena voidaan pitää BMW:n i5 Touringia, joka on ensimmäinen täyssähköinen edustusluokan farmari.
Se saa kyllä lähiaikoina kilpailijan samaan hinta- ja kokoluokkaan, kun Audi A6 Avant e-tron ilmestyy autokauppoihin. Tällä hetkellä malli on vain ennakkomyynnissä.
BMW i5 on rakennettu samalle alustalle kuin sen polttomoottoriset sisarukset. Auton mitat ovat komeat: pituutta on kuusi senttiä päälle viiden metrin, joten jokaisen taloyhtiön autotalliinkaan tämä komistus ei kolhimatta mahdu. Leveyttäkin on 1,9 metriä, mutta siitä huolimatta auto on kaikkea muuta kuin kankea.
Koeajoon saatiin tehoiltaan vaatimattomampi 394-hevosvoimainen versio, äreämmän 60-mallin kehitellessä parisataa hevosvoimaa enemmän. Voimaa tässäkin autossa on yllin kyllin. 590 Nm:n vääntömomentti riuhtoo perässään vaivatta raskaammatkin taakat.
Mukavassa penkissä on jalkatilaa todella reilusti ja tavallista paksumpi pehmeä ohjauspyörä istuu käteen mittatilaustuotteen tavoin.
Auton ajotuntumassa kaikki on täydellisessä tasapainossa. Neliveto takaa erinomaisen pidon ja alusta on juuri sopivan pehmeä ylelliseen ajelemiseen.
Kiihdytyspolkimen alla on yrttiä tarpeeksi, ja ohittelutaidoistaan tunnetut bemarikuskit huomioidaan erityisellä toiminnolla. Ohjauspyörän alta kurkistavaa vipstaakia vetämällä HUD-näyttöön syttyvät videopelin grafiikoista muistuttavat värielementit ja luku kymmenen, joka alkaa pudota sekunti kerrallaan nollaan. Tänä aikana auto kiihtyy entistäkin railakkaammin, jolloin näyttävätkin ohitukset onnistuvat turvallisesti.
Monitoiminäytöstä löytyy sovelluksia kuin keskimääräisestä teinin puhelimesta, ja tulee mietityksi, onko kaikille niillä käyttöä. Kuten vaikkapa ohjaamoon sisäänrakennettu selfietoiminto ja videotallennin. Kaikkea se saksalainen keksii.
Ulkoisesti auto näyttää tavalliselta ja perinteiseltä isolta farmarilta. Myös tavaratilaa on yllin kyllin. Koeajetun mallin hinta lähtee reilusta 83 000 eurosta, joten rahalla saa nyt sekä tilaa, voimaa ja matkustamismukavuutta.
Ominaisuudet
• Malli: i5 Touring xDrive40
• Teho: 394 hv
• Kiihtyvyys 0–100 km/h: 5,5 s
• Vääntö: 590 Nm
• Huippunopeus: 215 km/h
• Akun nettokapasiteetti: 81,2 kWh
• Kulutus (WLTP yhd.): 19,5 kWh /100 km
• Toimintamatka (WLTP yhd.): 467–561 km
• Hinta: alkaen 83 400 €
Teemu P. Peltola




















