Viking Line onnistui kolmannella kvartaalilla, tulos parani
Viking Linen liikevaihto oli vuoden kolmannella kvartaalilla 152,5 miljoonaa euroa (151,5 miljoonaa euroa vuotta aiemmin vastaavana ajanjaksona). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,2 miljoonaa euroa (0,2). Liiketulos oli 28,7 miljoonaa euroa (29,4).
Rahoitustuotot ja -kulut olivat 2,9 miljoonaa euroa (-1,0). Tulos ennen veroja oli 31,6 miljoonaa euroa (28,4). Tulos verojen jälkeen oli 29,3 miljoonaa euroa (24,9).
Liikevaihto oli alkuvuonna 368,3 miljoonaa euroa (370,6). Liiketoiminnan muut tuotot olivat 0,8 miljoonaa euroa (0,8). Liiketulos oli 17,5 miljoonaa euroa (25,2).
Rahoitustuotot ja -kulut olivat -3,1 miljoonaa euroa (-9,1). Tulos ennen veroja oli 14,4 miljoonaa euroa (16,1). Tulos verojen jälkeen oli 12,0 miljoonaa euroa (12,4). Investoinnit pääasiassa Gabriellaan och Viking XPRS:iin olivat 15,4 miljoonaa euroa (18,3 miljoonaa euroa pääasiassa Viking Cinderellaan ja Birka Gotlandiin).
Merkittävää epävarmuutta aiheuttavat viime vuosien talouden laskusuhdanne liikennealueellamme, mikä on vaikuttanut negatiivisesti asiakkaiden kulutustottumuksiin. Epävarmuutta lisäävät myös vallitseva geopoliittinen tilanne ja sen mahdollinen vaikutus erityisesti energian hintoihin. Tämä epävarmuus vaikeuttaa matkustajamarkkinoiden kehityksenennustamista. Hallitus arvioi, että vuoden tulos ennen veroja on vuoden 2024 tasolla.
– Kolmas neljännes on vuoden tärkein tuloskausi. Kolmannen neljänneksen tulos oli vahvempi kuin vastaavana ajankohtana viime vuonna. Sen jälkeen kun sää liikennealueellamme heinäkuun alussa oli kylmä ja epävakaa, mikä vaikutti kielteisesti matkustushalukkuuteen sekä laivamyynnin tulokseen, tilanne parani raportointijakson loppupuolella, mikä vaikutti myös tuloksen muodostumiseen myönteisesti. Näin ollen odotuksemme tulosparannuksesta kolmannella neljänneksellä toteutui, joskin edelleen vaatimattomalla tasolla. Taloudellinen tilanne liikennealueellamme aiheuttaa kuitenkin edelleen varovaisuutta kuluttajien keskuudessa, arvioi toimitusjohtaja Jan Hanses tiedotteessa.
Tulosta rasittavat Gabriellan ja Viking XPRS:n telakoinnit.
– Yhteisyrityksemme Gotland Alandia Cruisesin tulos ei vielä täysin vastaa odotuksiamme, mutta sama kehityssuunta kuin muussa liikenteessä on odotettavissa.
Korotetut väylämaksut sekä päästökauppamaksut rasittavat tammikuusta alkaen tulosta myös Suomessa. Ne vastaavat 70 prosenttia täysimääräisestä päästökauppajärjestelmästä.
– Toimintaamme vaikuttavat tällä hetkellä voimakkaasti tulevat ympäristönormit, ja meille aiheutuu kustannuksia, joita voidaan keskipitkällä aikavälillä vain osittain lieventää energiatehokkuuden parantamisella.
Hanses siirtää 3. marraskuuta johtajuuden Marcus Risbergille. Hanses jatkaa hallituksen jäsenenä.
Konserni harjoitti raportointikaudella matkustaja- ja rahtiliikennettä viidellä kokonaan omistamallaan aluksella sekä yhdellä yhteisomisteisella aluksella pohjoisella Itämerellä ja Suomenlahdella.
Konsernin kokonaan omistamien alusten matkustajamäärä oli 3 576 893 (3 637 077). Konsernin kokonaismarkkinaosuus liikennealueella oli arviolta 32,2 prosenttia (33,2 %). Birka Gotlandin matkustajamäärä oli 417 369.
Matkustajamäärät liikenteessä Suomi–Ahvenanmaa–Ruotsi kasvoivat Cinderellan käyttöönoton myötä HMS-linjalla. Matkustajamäärät Suomen ja Viron välillä pysyivät lähes ennallaan viime vuoteen verrattuna. Alusten telakoinnit ja reittimuutokset aiheuttavat vertailuhäiriöitä. Risteilykysyntä on vaihdellut erityisesti Turku–Ahvenanmaa–Tukholma-linjalla, mikä johtuu pääasiassa heikosta taloustilanteesta päämarkkinoilla Suomessa ja Ruotsissa, vaikka kansainvälisten markkinoiden matkustajamäärät ovat kasvaneet.
Viking Linen markkinaosuus liikenteessä Suomen ja Ruotsin välillä kasvoi 59,9 prosenttiin (59,8 %). Suomen ja Viron välisessä liikenteessä markkinaosuus laski 24,5 prosenttiin (25,0 %), mikä johtui ensisijaisesti siitä, että Viking XPRS oli telakalla vuoden alussa.
Konsernin rahtimäärät olivat 104 666 yksikkökuormaa (98 779). Rahtimarkkinaosuus oli arviolta 19,7 prosenttia (17,1 %).
Kuljetettujen henkilöautojen markkinaosuus oli arviolta 28,1 prosenttia (29,4 %).
Konsernin palveluksessa oli keskimäärin 2 485 (2 426), joista emoyhtiössä 2 037 (1 953). Maahenkilöstöä oli 463 (474) ja merihenkilöstöä 2 022 (1 952).
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)




















