Osuuskuntien palautukset jäsenille ennätyslukemissa – yli 1,2 miljardia
Suomalaiset osuuskunnat ja keskinäiset yhtiöt palauttivat omistajajäsenilleen viime vuonna yhteensä 1,26 miljardia euroa. Summa on uusi ennätys ja osoitus siitä, miten osuuskunnat ja keskinäiset yhtiöt kanavoivat tuloksensa takaisin jäsenilleen.
– Yksi osuustoiminnan tuloksen mittari on se, kuinka paljon osuuskunta jakaa hyvää omistajilleen. Yli 1,2 miljardia euroa palautuksina on merkittävä lisä omistajajäsenten arkeen. Tulos kiertää heille takaisin – ei pääomasijoittajien taskuun, sanoo Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervon toimitusjohtaja Mari Kokko tiedotteessa.
Tiedot on vuosittain Osuuskuntien Keskusjärjestö Pellervon julkaisemasta Osuustoiminnan Vuosikirjasta, joka kokoaa osuustoimintayritysten avainluvut.
Osuuskunnat maksoivat jäsenilleen bonuksia, osuuspääoman korkoja, maksutapaetua ja ylijäämän palautuksia yhteensä 988 miljoonaa euroa (5,2 miljoonalle jäsenelle). Keskinäiset yhtiöt palauttivat omistaja-asiakkailleen yhteensä 268 miljoonaa euroa (2,6 miljoonalle omistaja-asiakkaalle).
S-ryhmä ja osuuskaupat palauttivat 535 miljoonaa euroa, OP Ryhmä 314 miljoonaa euroa. LähiTapiola antoi 124 miljoonaa euroa palautukset suoraan asiakkaille, lisäksi 42 miljoonaa euroa S-ryhmän bonuksina vakuutuksista. Metsä Group (Metsäliitto Osuuskunta) jakoi 93 miljoonaa euroa metsäomistajajäsenilleen osuuspääoman korkoja ja ylijäämän palautuksia.
Osuuskuntien palautukset ovat kasvaneet kolmessa vuodessa yli 160 miljoonaa euroa, 1,09 miljardista (2022) viime vuoden 1,26 miljardiin.
– Osuustoiminta vahvistaa kotimaista ostovoimaa ja paikallistaloutta aiempaa vahvemmin. Se on merkittävä lisä erityisesti tässä taloudellisessa ajassa, toteaa Kokko.
Viime vuonna potti oli 1 256,5 miljoonaa euroa, vuonna 2023 1 190,9 miljoonaa euroa ja vuonna 2022 1 092,2 miljoonaa euroa.
Osuustoiminnassa yrityksen tarkoituksena on tuottaa palveluita ja etuja jäsenomistajilleen, ei ulkopuolisille sijoittajille. Ylijäämän palautukset ovat osuuskunnan tuloksenjakoa omistajilleen. Ne kuitenkin jaetaan lähtökohtaisesti palveluiden käytön mukaan, ei suhteessa sijoitettuun pääomaan. Tässä ne eroavat osingoista. Kyseessä ei myöskään ole tavallinen kanta-asiakasohjelma vaan tapa jakaa yrityksen menestys niille, joille se kuuluu. Mallin muutkin yritysmuodot ovat kopioineet itselleen.
Aikuisista suomalaisista lähes 90 prosenttia on jäsenenä vähintään yhdessä osuuskunnassa tai keskinäisessä yhtiössä. Suomessa on 3 300 osuustoimintayritystä.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)