Matkustajasatama ei ole enää entisensä
Matkustajasataman alue muuttuu nyt rivakkaa vauhtia. Tallink Siljan ja Viking Linen yhteiskäyttöön tulevan matkustajaterminaalin eli Ferry Terminalin peruskivi muurattiin viime keskiviikkona. Yhteisterminaali otetaan käyttöön vuoden 2027 alussa. Rakentajana on Skanska. Kustannusarvio on 172 miljoonaa euroa.
Skanska tekee myös S1-laiturin matkustajakäytävät ja maihinnoususillat. Työt alkavat toukokuussa ja valmistuvat ensi vuoden loppuun mennessä.
Uusi pistolaituri on jo työn alla.
– Se on jo pitkällä ja valmistuu ensi kesänä. Pistolaituri on hyvissä ajoin valmiina jo ennen terminaalia, kertoi Turun Satama Oy:n toimitusjohtaja Erik Söderholm.
Pistolaituri tulee ensin Tallink Siljan käyttöön.
– Ensimmäisen vuoden (2027) Tallink Silja käyttää yksin terminaalia. Sinä aikana rakennetaan Tallink Siljan nykyinen laituri ihan uudestaan. Se revitään auki. Kun se on valmis, Viking Line tulee myös terminaaliin.
Linnankatu suljettiin maanantaina liikenteeltä Turun linnan edustalla. Linnankatu on suljettu liikenteeltä Toisen poikkikadun ja Vallihaudankadun välisellä osuudella. Sulku kestää ensi kesään asti.
Liikenne ohjataan kiertoreitille Vallihaudankadun ja Satamakadun kautta. Myös julkinen liikenne ja taksit käyttävät kiertoreittiä. Jalankulun ja pyöräilyn reitteihin tulee muutoksia.
Kunnallistekniikkaa ja alueen katujärjestelyitä uusitaan, kulkuväyliä päällystetään uudelleen.
Työt liittyvät satama-alueen muutoksiin. Satamaliikenteelle tehdään uudet väylät vuosina 2026–28. Satamaraide siirretään Linnanniemen pohjoislaidalle. Junat kulkevat jatkossa satamaan Pahaniemen sillan suunnasta.
Satamaraide on suunnitteluvaiheessa. Rakentamisen pitäisi alkaa ensi vuonna.
Lasse Virtanen