Kehotteet kannustivat peruuttamaan ruutuun Louhessa
Autoklinikka testasi Turun P-Louhessa yhdessä Aimo Parkin kanssa, voisiko parkkipaikkoihin maalatuilla kehotteilla ohjata autoilijoita pysäköimään auton ruutuun peruuttamalla. Kaikki maalatuille parkkiruuduille pysäköimään saapuneet autoilijat toimivat kehotuksen mukaan eli pysäköivät autonsa nokka menosuuntaan.
Kokeilun tarkoituksena oli testata, voidaanko maalauksilla ohjata autoilijoiden pysäköintitapaa.
– Eri tahot, Autoklinikka mukaan lukien, ovat kannustaneet autoilijoita pysäköimään autonsa nokka menosuuntaan aina, kun se on turvallisesti mahdollista. Näin ruudusta on helpompi poistua ja samalla havainnoida ympäristöä. Silti aika moni ei noudata tätä tapaa, ja siksi halusimme kokeilla uutta keinoa ihmisten kannustamiseen, markkinointia ja viestintää Autoklinikalla johtava Heli Avikainen kertoo.
Autoklinikan tekemästä kyselystä käy ilmi, että vain noin kolmannes suomalaisista autoilijoista ilmoittaa säännöllisesti pysäköivänsä nokka lähtösuuntaan. Lähes 40 prosenttia kertoo, että pysäköi niin vain harvoin tai ei koskaan.
– Naisista yli puolet ei koskaan pysäköi peruuttaen tai tekee sitä aniharvoin. Toki voi olla, että moni nainen suosii sen sijaan ajamista toisen parkkiruudun läpi, jotta saa auton nokan menosuuntaan. Tämä on myös hyvä tapa, jos se on pysäköintialueella mahdollista. Lisäksi syynä voi olla huoli auton takaluukun avautumisesta, jos siellä on esimerkiksi lastenrattaat tai asioinnin jälkeen sinne tulee saada ostoksia, Avikainen lisää.
Turun P-Louhi valikoitui pilotin kohteeksi, koska parkkihalli on tilava, ja siellä on hyvä peruuttaa parkkiruutuun. Lisäksi parkkiruudut sijaitsevat seinän varrella, jolloin toisen pysäköintiruudun kautta ajo parkkiin ei ole mahdollista.
Turun Taideakatemian opiskelijat toteuttivat 15 parkkiruutuun maalaukset, jossa kehotettiin pysäköimään auto ruutuun peruuttaen. Tilannetta vertailtiin vastaavaan alueeseen hallissa, missä ei ollut maalattuja kehotteita.
Aimo Parkin aluepäällikkö Tero Hyökki pitää kokeilun tuloksia rohkaisevina, vaikka parkkipaikkamaalauksia ei heti ollakaan ottamassa käyttöön.
Lähes puolet kaikista vakuutusyhtiöiden tietoon tulevista liikennevahingoista sattuu parkkipaikoilla, ja tietoisuuden lisäämiseksi Autoklinikka on julistanut syyskuun viimeisen viikon Pysäköintiviikoksi. Viikon avulla se haluaa tarjota vinkkejä ja kiinnittää huomiota turvalliseen pysäköintialueilla liikkumiseen.
Kyselyn toteutti Syno International Oy internetpaneelina kesäkuussa 2025. Kyselyyn vastasi 1 000 henkilöä, joiden ikä oli 18–80. Otos on kansallisesti edustava iän, sukupuolen ja asuinalueen mukaan.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)