Kaarnavilla ja Kui Design löysivät toisensa yritystreffeillä
Pitkän linjan turkulaisen designbrändi Kui Designin yrittäjät Anna Hormio ja Rebekka Ketola olivat etsineet Kristiinankadulla sijaitseviin liiketiloihinsa yhteistyökumppania. Aikaisemmin Kupittaalla kivijalkapuotia pitäneet, suomalaisten pienyrittäjien brändituotteita myyvän Kaarnavillan yrittäjät Päivi Pihlajamäki ja Jesse Koskela pohtivat samaan aikaan jatkoa kivijalassa toimimiselle.
– Tämä oli vähän kuin yrittäjien treffi-ilmoituksesta syntynyt osuma. Vastasimme ilmoitukseen innoissamme, sillä meitä todellakin kiinnosti tällainen yhteistyö. Meille on todella suuri kunnia päästä toimimaan yhdessä jo 18 vuotta toimineen brändin kanssa, Pihjamäki iloitsee.
Kaksi ja puoli vuotta sitten yritystoiminnan aloittaneella Kaarnavillalla oli tarkoitus olla alun perin valtakunnallinen verkkokauppa, mutta asiakkaiden kannustamana he kokivat parhaaksi perustaa kivijalkaliikkeen, jossa ihmiset pääsevät hypistelemään tuotteita paikan päällä.
– Meille tämä yhteistyö myös mahdollistaa tällä hetkellä meidän toimimisen ylipäätään kivijalassa nykyisen taloustilanteen myötä, näin on mahdollista pitää kulut kohtuullisempana, Pihlajamäki sanoo.
Kahdelle kotimaisia brändejä myyvälle turkulaiselle yritykselle yhteinen liiketila mahdollistaa myös monipuolisemman valikoiman esille laittamisen.
– Hienoa, että heillä on valmiina oma konseptinsa, ja meidän tuotteet täydentävät toinen toisiaan. Meillä on ollut ylimääräistä tilaa, joten on hyvä voida jakaa se samoja arvoja vastaavan yrityksen kanssa, Hormio toteaa, ja kehuu yhteistyön lähteneen todella hyvin käyntiin.
– Vaikka kummallakin yrityksellä on laajat mallistot, niin kummankaan tuotteet eivät kilpaile toistensa kanssa, lisää Koskela.
Ydinkeskustassa sijaitsevat liiketilat kiinnostivat myös ihmispaljouden vuoksi.
– Olemme jo heti alussa saaneet huomata, että kävijämäärissä on selkeitä eroja verrattuna siihen, kun aikaisemmin toimimme Kupittaalla, Koskela kertoo.
– Mielestäni on ihana, kun keskustaan tulee yleensäkin lisää elämää uusien yritysten kautta, sillä kaduilla kävellessä näkee myös paljon tyhjiä liiketiloja, niin kaikki uusi elämä on hyvää ja virkistävää, Pihlajamäki iloitsee.
– Teemme tässä yhdessä työtä kivijalan eteen, hymyilee Hormio.
Kui Design valmistaa muun muassa turkuaiheisia brändituotteita, ja lisäksi sillä on muutaman muun pienyrittäjän designtuotteita myynnissä. Kaarnavillalla on oma brändi Picla Design, mutta yrityksellä on myynnissä noin 70 suomalaisen pienyrittäjän tuotteita tiskiaineista taiteeseen.
Marianne Rovio