Mona Isotupa vei metsän tuoksun rohkeasti Aasiaan
Kansainvälisillä markkinoilla menestyvä turkulainen Hetkinen Group Oy palkittiin vuoden 2025 turkulaisena yrityksenä Varsinais-Suomen yrittäjägaalassa Turun Yrittäjien toimesta. Designbrändi edustaa suomalaista metsää tuoksuineen ja puu materiaalina on vahvasti osa brändiä. Siksi se kiinnostaa Aasian markkinoilla.
– Tunnustus tuntui erittäin hyvältä, sillä olemme varmasti tunnetumpia Tokiossa kuin Turussa. Hienoa, että meidän tekeminen on huomattu myös täällä paikallisella tasolla, iloitsee vuonna 2018 designbrändin perustanut Mona Isotupa.
Perustaessaan yritystä Isotupa päätti tehdä ison ja rohkean vedon heti alkuun. Hän lähti Tokion isoimmille kauneudenhoitoalan messuille esittelemään tuotteitaan.
– Ajattelin, että jos tuote saa jalansijaa Japanin markkinoilla, niin silloin tiet ovat auki kaikkialle. Jälkeenpäin se tuntuu aika rohkealta teolta, mutta onneksi minulle kukaan ei ollut sanomassa, ettei kannata. Yrittäjän on tärkeä uskoa itseensä, Isotupa toteaa.
Rohkeus kannatti, sillä yrityksen päämarkkina on Aasiassa. Sinne myydään 75 prosenttia Hetkisen tuotteista. Lisäksi yritys on päässyt Australian ja Yhdysvaltojen markkinoille.
– Viemme suomalaisen metsän tuoksuja ja tunnelmaa Aasiaan. Aasiassa ihmiset elävät miljoonakaupungeissa, ja ovat joutuneet vieraantumaan luonnosta. Metsän tuoksut mahdollistavat brändin nimen mukaisesti pysähtymisen ja mahdollisuuden luontoyhteyteen sekä rauhaan.
Hetkisen käsivoiteissa tuoksuvat koivu, mänty ja kataja. Tunnelmakynttilöiden tai parfyymin aromaattiset tuoksut tuovat metsän miljoonakaupunkien asukkaille.
– Lisäksi japanilaisia on kiinnostanut pelkistetty ja minimalistinen skandinaavinen design, Isotupa toteaa.
Rohkeus ja uskallus hypätä tuntemattomaan ovat Isotuvan mukaan yrittäjälle tärkeitä. Lisäksi pitää uskoa omaan tekemiseen.
– Meillä on yhteystyötä vain isojen tahojen kanssa, kuten Finnairin, Stockmannin ja Artekin.
Ennen yrittäjäksi lähtemistä Isotupa teki työkseen kymmenen vuoden ajan yritysten välistä myyntityötä.
– Siinä aloin luoda verkostoja ja tapasin paljon yrittäjiä. Huomasin, että yrittäjät ovat ihan tavallisia ihmisiä, mutta heillä on visioita ja unelmia. Se inspiroi minua todella paljon, ja mielessäni alkoi kehittyä oma idea, Isotupa kertoo.
Myös työ provisiopalkalla valmensi Isotupaa yrittäjyyteen.
– Lähdin liikkeelle joka kuukausi nollasta, ja se opetti minua todella paljon samankaltaiseen työhön, kuin mitä yrittäjyys voi olla.
Marianne Rovio



















