Junat eivät saa ajaa lentoaseman ohi
Turun seudun ja koko Etelä-Suomen liikennepolitiikassa eletään nyt etsikkoaikaa. Suunnitelmat tunnin vuorovälin lähijunaliikenteestä välille Tampere–Turku–Naantali ovat edenneet konkreettiselle tasolle, ja Länsirata-hanke tuo uudet raiteet Lohjalta Turkuun.
Tässä kokonaisuudessa on kuitenkin yksi kriittinen sokea piste. Olisi suoranaista hölmöyttä käynnistää säännöllinen lähijunaliikenne kulkemaan Turun lentoaseman ohi pysähtymättä siellä.
Raiteet kulkevat vain kahden kilometrin päässä terminaalista. Samaan aikaan, kun Tampereella ja Helsingissä tuskaillaan ruuhkien kanssa, meillä on mahdollisuus tehdä Turusta Suomen sujuvin raide-lentoasema.
Usein vastaväitteeksi nostetaan raha. Lentoasemarataa pidetään kalliina tunnelihankkeena. Tämä on harhaluulo. Meillä on olemassa ”budjettiratkaisu”, joka on jäänyt liian vähälle huomiolle: Vaistentien linjaus.
Vaistentie tarjoaa valmiin maastokäytävän suoraan pääradalta lentoasemalle. Reitillä on jopa valmis alitus moottoritien (VT9) kohdalla. Muuttamalla tämä vähäliikenteinen tielinjaus rautatiekäytäväksi säästämme kymmeniä miljoonia euroja, kun kalliita tunneleita ei tarvitse porata. Tarvitaan vain maanrakennusta, kiskoja ja pragmaattinen, maanpäällinen asema.
Miksi tämä on elintärkeää juuri nyt? Ensinnäkin nykytilanne on riittämätön. Tällä hetkellä lentoasemalle kulkee vain paikallisbussiliikenne. Se saattaa riittää Turun keskustasta tuleville, mutta se ei palvele lainkaan kauempaa saapuvia matkustajia. On kestämätöntä, että esimerkiksi kaukaa tulevan matkustajan sujuva matkaketju katkeaa viimeisiin kilometreihin ja vaihtoon hitaaseen paikallisbussiin.
Toiseksi kyse on kilpailuasetelmasta. Tampere-Pirkkalan lentoasema sijaitsee kaukana raiteista, eikä sinne ole realistista saada junayhteyttä vuosikymmeniin. Turulla on tässä maantieteellinen ylivoima. Kun Länsirata valmistuu, Turun lentoasema on alle tunnin junamatkan päässä Lohjalta ja Vihdistä. Myös Naantali, Raisio, Aura, Pöytyä, Loimaa, Urjala ja Akaa olisivat vain lyhyen junamatkan päässä lentoasemasta. Meille avautuu valtava uusi markkina-alue, jos juna tuo perille asti.
Kolmanneksi kyse on brändistä. Turun lentoaseman tulisi olla maailmalle ”Turku Thousand Islands Airport” – portti maailman kauneimpaan saaristoon. Matkailija voisi hypätä junaan Helsingissä tai Tampereella, nousta koneesta tai junasta Turussa ja jatkaa samalla lähijunalla suoraan satamaan.
Turun kaupungin velvollisuus on huolehtia lentoasemansa elinvoimasta, emmekä voi ulkoistaa sitä pelkästään Finavialle. Paras ja kestävin tapa varmistaa lentoaseman tulevaisuus on kytkeä se suoraan valtakunnalliseen rataverkkoon.
Nyt tarvitaan poliittista rohkeutta vaatia Vaistentien linjauksen pikaselvitys osaksi Länsirata- ja lähijunahankkeita. Tehdään Turusta Suomen todellinen kakkoskenttä hyödyntämällä sitä valttikorttia, jota muilla ei ole: kiskoja, jotka vievät perille.
Jaakko Laakso


















