Isot 4k-televisiot käyvät hyvin kaupaksi
Kodin elektroniikan, tietotekniikan, mobiililaitteiden sekä isojen ja pienten kodinkoneiden myynti kasvoi tammikuusta syyskuuhun 3,1 prosenttia verrattuna vastaavaan aikaan vuonna 2018. Pääkategorioiden suurimmat kasvuluvut mitattiin äänentoistolaitteissa (22,6 %) ja kodin pienkoneissa (15,4 %). Yksittäisten tuoteryhmien suurin nousija olivat älykellot, joiden myynti kasvoi huimat 92,3 prosenttia.
Tiedot käyvät ilmi kodintekniikkaindeksistä 1-9/2019.
- Suurin osa kotiin hankittavista televisioista on jo 4k uhd -malleja, ja niiden myynti kasvoi vuoden kolmella ensimmäisellä neljänneksellä 7,7 prosenttia. Kappalemäärissä kasvua mitattiin peräti 20,1 prosenttia. Kun tarkkuus kasvaa ja kuvanlaatu kehittyy, sisältöä halutaan katsoa yhä isommalta ruudulta. Niinpä 55- ja 65-tuumaisten mallien myynti edustaa jo 60 prosenttia koko tv-kaupasta, kertoo ETK ry:n elektroniikkajaoston puheenjohtaja Markus Nummisalo.
Äänentoiston laatu on pitkälti kiinni kaiuttimista. Tämä tiedostetaan yhä paremmin sekä tv-ääntä että musiikkia kuunneltaessa. Niinpä televisioon liitettävien soundbar- ja soundbase-kaiuttimien myynti nousi 27,0 prosenttia ja muiden kaiuttimien peräti 53,3 prosenttia. Langattomien bluetooth-kaiuttimien myynnin kasvu on hieman hidastunut (2,4 %), kun taas hifi- ja mobiilikuulokkeiden suosio on kasvanut entisestään (41,8 %). Yhä suurempi osa kuulokkeista on langattomia.
Kehittyneitä ominaisuuksia sisältävät uutuusmallit siivittivät action-kameroiden myynnin 12,5 prosentin kasvuun. Peilittömät järjestelmäkamerat lisäsivät vuoden ensimmäisellä neljänneksellä syntynyttä etumatkaansa peilietsinkameroihin. Niiden myynti kasvoi 13,2 prosenttia ja peilietsinkameroiden laski 30,1 prosenttia. Koko kamerakaupan lasku jatkui 7,3 prosentin vauhtia.
Älykellojen myynti kasvoi huikeat 92,3 prosenttia verrattuna viime vuoteen. Suosion kasvua selittävät uusien mallien kehittyneet ominaisuudet sekä se, että yhä useampi haluaa seurata liikkumistaan, palautumistaan ja niin edelleen. Älypuhelimia ostettiin 0,3 prosenttia vähemmän kuin samaan aikaan viime vuonna, ja keskihinta laski sekin 3,3 prosenttia, joten myynti kääntyi 3,6 prosentin laskuun. Tablettien myynti kasvoi 6,2 prosenttia ja tietokoneiden laski 0,5 prosenttia.
- Isojen kodinkoneiden kauppa jatkaa tasaista kasvuaan (2,7 %). Nousuun vaikuttavat vilkas rakentaminen sekä uusien asuntojen tiheä valmistumistahti. Eniten kasvoi erillisuunien ja keittotasojen (7,4 %), mikroaaltouunien (5,1 %) ja liesien (4,8 %) myynti, kertoo ETK ry:n Isot kodinkoneet -jaoston puheenjohtaja Esa Silver.
Kodin siistinä pitämiseen ja sen myötä vapaa-ajan lisäämiseen ollaan valmiita satsaamaan. Etenkin robotti- ja varsi-imureiden tekniikka on kehittynyt, ja se näkyy pölynimurien myynnin kasvuna (29,4 %). Merkittävää kasvua nähtiin myös hiustenhoitotuotteissa (23,2 %).
Automaattiset kahvilaitteet ovat monipuolisia ja helppokäyttöisiä. Niinpä kahvinkeittimien myynti kasvoi 7,3 prosenttia. Hampaiden hoidossa on siirrytty perinteisistä harjoista suun hygienian kannalta parempiin sähköhammasharjoihin. Kaiken kaikkiaan pienten kodinkoneiden myynti nousi 15,4 prosenttia, kertoo Lauri Paavola ETK ry:n Pienet kodinkoneet -jaostosta.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)