Alkoholittomien trendi ei näytä laantumisen merkkejä
Alkon heinäkuun kokonaislitramyynti laski 2,5 prosenttia verrattuna vuoden 2024 heinäkuuhun. Viinien myyntilitrat laskivat viisi prosenttia ja väkevien 8,2 prosenttia. Panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) myynti nousi 20,7 prosenttia ja alkoholittomien 65,1 prosenttia.
– Kesän myynnissä on korostunut raikkaus ja keveys – kuohuvat, valkoviinit ja roseet. Myös oluet ovat osa kesän mutkatonta ruokailua ja seurustelua ja niiden myynti nousi meillä yli 28 prosenttia. Helteinen heinäkuu laski punaviinien myyntiä kymmenisen prosenttia, kertoo tuoteviestintäpäällikkö Matti Syrjä tiedotteessa.
– Alkoholittomissa oli hurja kasvu – litramyynti nousi yli 65 prosenttia. Alkoholittomat juomat ovat globaalistikin iso, kasvava trendi. Alkoholittomien tuotteiden laatu ja valikoiman laajuus on noussut viime vuosina kohisten. Kuluttajien kasvanut kysyntä on osaltaan lisännyt tuottajien intoa panostaa laatuun ja alkoholiton on todellakin tänä päivänä muuta kuin limpparia.
Syrjän mukaan alkoholittomien vaihtoehtojen veturi ovat oluet. Alkoholittomat viinit, etenkin kuohuviinit, ovat toinen suosittu ryhmä. Alkoholittomat cocktailit ovat kasvava trendi, ja mocktaileja on saatavilla valmiina sekoituksina.
Kesä vaihtuu pikkuhiljaa pimeneviin iltoihin ja ilmassa alkaa orastella loppukesän tuoksut ja tunnelma. Kesälomakausi on päättymäisillään ja moni on jo palannut arkeen. Tämä näkyy myös Alkon valikoimassa, kun tuotevalikoima kääntyy kohti sadonkorjuujuhlia.
– Nyt voi valmistautua vetämään nahkahousut jalkaan ja laittamaan bratwurstit, pretzelit ja hapankaali tarjolle, sillä Oktoberfest lähestyy ja saamme Oktoberfest-oluet valikoimaan 28. elokuuta. Niille ominainen pehmeä, hivenen karamellimainen makeus on loistava pari syksyn maanläheisille ruoille, mutta yhtä hyvin perisuomalaiseksi saunaolueksi, sanoo oluista vastaava tuotepäällikkö Timo Vallo.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)