Oluiden myynnissä kasvua yli 20 prosenttia Alkossa
Alkon elokuun kokonaislitramyynti laski 8,3 prosenttia. Tämän vuoden elokuussa myyntipäiviä oli yksi vähemmän. Kun myyntipäiväkorjaus huomioidaan viime vuoden elokuuhun verrattuna, laski litramyynti noin neljä prosenttia.
Viinien myyntilitrat laskivat 11,4 prosenttia ja väkevien 11,6 prosenttia. Panimotuotteiden (juomasekoitukset, oluet ja siiderit) myynti nousi 13,8 prosenttia ja alkoholittomien myynti nousi 45,7 prosenttia.
Tammi–elokuun myynti laski 10,2 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Alkoholilaki on vaikuttanut Alkon myyntiin odotetusti. Tarkemmat myyntitilastot löytyvät Alkon verkkosivuilta.
Kun illat pimenevät ja ilma viilenee, viinilasissa saa maistua syksyn syvä sävy.
– Syksy herättää kaipuun täyteläisempiin makuihin. Nyt laitetaan herkemmin tarjolle ne voimakkaammat, tanniinisemmat ja maanläheisemmät punaviinit, jotka kesällä usein jäävät taka-alalle, kertoo tuoteviestintäpäällikkö Anri Lindström tiedotteessa.
– Yksi suomalaisten ehdoton suosikki on Italia, joka on Alkon toiseksi suurin viinimaa Chilen jälkeen litramyyntien perusteella. Italia tarjoaa poikkeuksellisen monipuolisen punaviinien kirjon – jokaisella alueella on oma luonteensa, rypälelajikkeensa ja ruokakulttuurinsa. Syksy on täydellinen aika tutustua näihin viineihin.
– Meillä on osassa myymälöitä tarjolla kuukausittaiset erikoiserät, jotka ilmestyvät myymälään aina kuunvaihteen tienoilla. Nyt meillä on upea Veneton Valpolicellan viiniteema, joka vie asiakkaamme Pohjois-Italian vehreille kukkuloille, missä Corvina, Corvinone, Rondinella ja Molinara sekä joukko muita rypälelajikkeita muuntuvat ainutlaatuisiksi viineiksi. Nyt on hieno mahdollisuus tutustua Valpolicellan viiniperheen koko kirjoon.
Syksy tuo tullessaan sadonkorjuun juhlan, ja sen kruunaa klassinen Oktoberfest, joka tuo Alkoon Münchenin kansanjuhlan klassikot sekä muita juhlaoluita.
– Perinteikkäiden müncheniläispanimoiden oluita on kaikkiaan kuusi, joista meille on saatu jälleen peräti viisi. Oktoberfestin maukkaissa laatulagereissa on kaksi tyylisuuntaa, märzen ja festbier. Märzenissä on vankkaa runkoa ja leipäisyyttä. Sitä vaaleampaan suuntaan kehittynyt festbier-juhlaolut puolestaan on maultaan hieman raikkaampi ja kevyempi, mutta silti runsas.”
Alkon syksyn baijerilaista olutvalikoimaa täydentämään on poimittu kolme kausiolutta – kaksi perinteisen tyylin festbieriä sekä Oktoberfestin henkeen sopiva vehnäolut.
– Olemme tosi iloisia siitä, että asiakas on löytänyt meidät myös oluiden ostopaikkana. Oluiden myynti kasvoi noin 23 prosenttia, kun vertaamme viime vuoden vastaavaan ajankohtaan. Oktoberfest-oluiden myynti on saanut hyvän startin. Lisäksi meihin luotetaan perinteisempien oluttyylien ostopaikkana.
Aamuset-kaupunkimedia (AKM)