Ratapihan areena halutaan valmiiksi vuodeksi 2029
Ratapihalle on suunniteltu areenaa, elämyskeskusta, hotellia, toimistoja ja asuntoja. Ensimmäisen kerran ideaa esiteltiin jo vuonna 2017. Turun kaupunginvaltuusto on hyväksynyt ratapihan asemakaavan. Turun kaupunki on sitoutunut osallistumaan areenayhtiöön 42 miljoonalla eurolla. Kuokkaa ei kuitenkaan ole isketty maahan, vaikka hallin piti olla valmis jo vuosia sitten.
Hanketta puuhaa Turun Ratapihan Kehitys Oy. Se on solminut esisopimuksen monitoimiareenan rakentamisesta SRV:n kanssa. Hotellikumppaniksi on valittu Strawberry. Kaupunki myönsi kesäkuussa yhtiölle vuoden lisäaikaa kiinteistökaupan toteuttamiseen. Kaupunki osti areenalle kaavaillun tontin VR-yhtymältä 42,5 miljoonalla eurolla kesällä 2023.
– Hanke on elossa, totesi Turku Liven toimitusjohtaja Maarit Hurme Turun Urheilutoimittajien Kerhon tilaisuudessa.
– Pidämme edelleen siitä kiinni, että vuonna 2029 saataisiin viettää areenan avajaisia.
Investointilaskelmia tehdään yhä. Konseptia päivitetään. Toimistotilojen määrää vähennetään alkuperäisestä. Hurme puhuu tapahtumapuistosta. Se sisältää Mikko Kodisojan suunnitteleman perheiden elämyskeskuksen.
– Iso haaste on rahoitus. Toivomme, että tämän syksyn, ensi kevään aikana saadaan rahoitus laskettua siihen malliin, että kuokka saadaan maahan.
Hurme ei ole kehitysyhtiön hallituksessa mutta hän vetää HC TPS Turku Oy:n sisaryhtiötä Turku Liveä, josta tulee uuden areenan operaattori. Turku Liven liikevaihto oli 3,67 miljoonaa euroa tilikaudella 2024–25.
– Hallissa (Artukainen) ei sinänsä ole mitään vikaa. Halli on äärettömän hieno. Ei jäädä millekään muulle kaupungille jalkoihin, arvioi Hurme.
Ongelmana on sijainti.
– Jos saataisiin haarukka alle ja halli keskustaan.
Hurmeen mukaan tavoitteena on älyareena.
– Se on aivan jotain muuta kuin Nokia Areena. Siinä mielessä on onni, ettei sitä ole vielä rakennettu.
Uuden areenan kustannusarvioksi on kaavailtu 122 miljoonaa euroa. Ratapihan kokonaisinvestointi kohoaa useisiin satoihin miljooniin euroihin.
Lasse Virtanen




















