Varhan toimenpiteet eivät ole olleet riittävät
Varsinais-Suomen hyvinvointialue (Varha) on lähettänyt maksamattomista laskuista perintäkirjeitä, joita asiakkaat eivät välttämättä ole edes saaneet. Laskuilla on niin sosiaali- kuin terveydenhuollonkin maksuja ja summat voivat olla jopa tuhansia euroja.
Julkisella vallalla, kuten hyvinvointialueella, on velvollisuus turvata riittävät sosiaali- ja terveyspalvelut. Tämä ei kuitenkaan voi toteutua, mikäli palvelujen käyttämiseen ei ole varaa. Sitä varten on säädetty asiakasmaksulaki.
Tiedotusvälineiden mukaan Varha on tehnyt sisäisen selvityksen laskujen toimittamisesta. Siinä ei löydetty järjestelmäteknisiä virheitä, jotka olisivat vaikuttaneet asiaan. Varhan tiedotuksen mukaan perintä koskee nyt kaikkiaan noin 40 000 asiakasta. On edelleen vaikea uskoa, että mitään järjestelmätason virhettä ei olisi tapahtunut. Anteeksipyyntö ei paljon lämmitä perinnän kohteina olevia asiakkaita vaan vaadimme puolueetonta arviointia siitä, miksi laskutus ja perintä on näin epäonnistunut.
Varhan tilinpäätöksissä on ollut isot myyntisaamiset vuodesta 2023 lähtien. Asia ei ole tullut Varhan johdolle yllätyksenä. Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin on todennut taloushallintopalveluiden tarkastuksilla, että perinnästä aiheutuvien kulujen kasaantuminen muutenkin haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille on merkittävä kysymys ylivelkaantumisessa . Nykyisessä vaikeassa taloudellisessa tilanteessa isot perintälaskut saattavat ajaa asiakkaat ulosottoon.
Oikeusasiamiehen vakiintuneessa ratkaisukäytännössä on myös todettu, että resurssien vähäisyydellä ei voi perustella tehtävien ruuhkautumista ja käsittelyn viivästymistä. Terveydenhuollon asiakkaan maksukykyä suojaavat maksukatto ja tiettyjä maksuja koskeva asiakasmaksulain mukainen hyvinvointialueen mahdollisuus tai velvollisuus jättää maksu perimättä tai alentaa sitä henkilön toimeentulon vaarantuessa. Vuoden 2023
maksukattoa eivät ole voineet hakea ne asiakkaat, jotka ovat saaneet vuoden 2023 laskun vasta vuonna 2025.
Vetoamme Varhaan, että maksukaton täyttymistä koskevien vaatimusten esittämisen määräaikaa arvioitaessa otettaisiin huomioon alkuperäisen, saamatta jääneen laskun sijaan nyt saadut laskut, jotta asiakkaat voivat aidosti hyödyntää maksukattoa vuoden 2023 maksujen osalta. Tämä olisi tärkeää erityisesti terveydenhuollon tasasuuruisten maksujen kannalta, joita asiakasmaksulain alentamismahdollisuus ei koske.
Toivomme myös, että Varha viestii suoraan perinnän kohteena oleville asiakkaille, eikä vain tiedotusvälineiden kautta. Jos Varha saa asiakastiedot perintäyhtiö Ropo Capitalsille niin suora viestintä asiakkaillekin luulisi olevan mahdollista.
Haluamme kiittää, että Varha on esittänyt uusia helpotuksia kuolinpesien perintään niin, että kuolinpesät voivat mahdollisesti saada vapautuksen laskujen maksamisesta. Varha saa tehdä kuitenkin vielä paljon töitä, että sen laskutus- ja perintätoiminta saa asiakkaiden luottamuksen takaisin.
Ismo Laakso, Sari Lähteenmäki


















